پرسونای مخاطب چیست؟+ روشهای ایجاد آن

محتوایی خوب است که قادر باشد برای کسب‌وکار خود ارزش ایجاد کند. این ارزش توسط مخاطبان ایجاد می‌شوند.

کارشناسان حرفه ای از این موضوع آگاه هستند که اگر بخواهیم صفحات سایت خود را بهینه کرده و شاهد افزایش نرخ تبدیل محتوای تولیدی خود باشیم، باید مخاطبان هدف را به طو دقیق تعریف کرده و آنها در دسته بندی های مختلف تقسیم بندی کنیم. در این مقاله از جادوگر سئو قصد داریم درمورد ضرورت ایجاد پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا، روشهای ایجاد آن و چگونگی جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز در راستای ایجاد آن صحبت ‌کنیم. با ما همراه باشید.

پرسونای مخاطب چیست؟

احتمالا این سوال در ذهن شما هم پیش آمده است که پرسونای مخاطب چیست و برای کسب‌وکار چه فایده‌ای دارد؟ در ادامه این مبحث به این سوال پاسخ میدهیم.

برای اینکه بتوانید تولیدمحتوایی مناسب مخاطبین هدف خود داشته باشید؛ ابتدا باید قادر باشید که مخاطبین خود را در طول این مسیر بشناسید. پرسونای مخاطب، نمایانگر مخاطبین واقعی شماست که به شما میگوید:

  • مخاطبین شما چه کسانی هستند؟
  • تمایل دارند چه چیزهایی یاد بگیرند؟
  • چه اهدافی دارند؟
  • رفتار آن‌ها چگونه پیش بینی میشود؟
  • و…

به زبان ساده تر پرسونای مخاطب، ساخت یک شخصیت فرضی بر اساس جمع آوری داده‌های واقعی است. این داده ها قسمتهای مشخصی از مخاطبان هدف را به ما نشان می‌دهد.

تمرکز پرسونای مخاطب  در بازارایابی محتوا، روی چالش های احتمالی و تمایلات یادگیری مخاطبین است.

پرسونای مخاطب با پرسونای مشتری چه تفاوتی دارد؟

مفهوم پرسونای مخاطب با پرسونای مشتری یا خریدار کاملا متفاوت است. هدف از پرسونای مشتری فروش محصولات بر اساس داده‌های بازار است؛ در مقابل مفهوم پرسونای مخاطب، با بحث سئو و بازاریابی محتوا ارتباط دارد.

تعداد پرسونا مخاطب، به تعداد مخاطبینی که هدف تارگت ما در بازاریابی محتوا هستند؛ بستگی دارد.

اغلب کسب‌وکارها برای مخاطبان هدف خود چندین پرسونا ایجاد میکنند. این مسئله قانون مشخصی ندارد اما پیشنهاد ما این است که ابتدا تعدادی دسته بندی ایجاد کنید تا با افزایش تعداد پرسونای مخاطبان، سردرگم نشوید.

ضرورت ایجاد پرسونای مخاطب

اطلاعات شما درباره پیش‌زمینه، اهداف و چالش‌های مخاطبین هدفتان چقدر است؟ چقدر درباره احتیاجات و علایق آن‌ها مطلع هستید؟ مخاطبین شما در چه بازه سنی قرار دارند؟  بدون اینکه مخاطبین خود را بشناسید و به نیازهای آن‌ها پی ببرید، چگونه قادر خواهید بود تا تولیدمحتوایی مبتنی بر نیاز مخاطب داشته باشید؟

طراحی استراتژی مناسب بازاریابی محتوا، بدون اینکه جواب چنین پرسش هایی را بدانید؛ امری بی هدف و دشوار است. پرسونای مخاطب در پاسخ دهی شما به این قبیل از سوالات کمک میکند. شما با پرسونای مخاطب میتوانید مخاطب خود را شناخته و فعالیتی هدفمندتر داشته باشید. این امر در بهبود نتایج کسب وکارتان اثرگذار خواهد بود.

ایجاد پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا چه مزیت هایی دارد؟

  • شناسایی چالش‌ها، احتیاجات و علاقه‌مندی‌های مخاطبین
  • ایجاد درکی صحیح از تمایلات یادگیری مخاطبان
  • تحلیل دقیق مخاطبین
  • تقسیم‌بندی مخاطبین به دسته هایی با خصوصیات مشترک

زمانی که از مخاطبین خود به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید، قادر خواهید بود محتوای بهتری تولید کنید. تولیدمحتوای هدفمند، تاثیرگذاری بیشتری داشته و میتواند خواننده را به لید یا حتی مشتری تبدیل کند.

در صورتی که درباره این موضوع اطلاعات کافی ندارید و پرسونای مخاطب را ایجاد نکنید، مجبور به تولید فرضی محتوا بر اساس تمایلات خود هستید که امکان دارد متناسب با خواسته مخاطب نباشد.

در این زمینه جمله معروفی از Seth Godin نویسنده معروف بلاگ Seth نقل شده است که میگوید:

« مشتری برای محصولات خود پیدا نکنید، بلکه محصول را برای مشتریان خود، تولید کنید.»

بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد پرسونای مخاطب چگونه است؟

ایجاد پرسونای مخاطب از طریق تحقیق کردن، بررسی نظرسنجی‌ و مصاحبه‌ با مخاطبین هدف انجام میشود. شروع این فرایند با جمع‌آوری داده‌های مورد نیازمان است. پیش از شروع، از خودتان بپرسید که دقیقا نیاز به چه اطلاعاتی از مخاطبین خود دارید؟ چه داده‌هایی در ایجاد پرسونای مخاطب کمک کننده است؟

اغلب کسب‌وکارها بدون اینکه نوع محصول یا کسب‌وکار خود را درنظر بگیرند؛ به سراغ اطلاعات کلی و دموگرافیک میروند مثل:

سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، سطح تحصیلات، علاقه‌مندی‌ها، شغل و صنعت حوزه فعالیت و…

علاوه بر این کسب اطلاعات جمعیت‌شناسی‌، باید موارد دیگری از جمله چالش‌ها و مشکلات مخاطبین، تحلیل رفتار مخاطبین نسبت به موضوعات مختلف، تحلیل رفتار مخاطبین در وب‌سایت، و … را نیز متوجه شوید.

۷ روش‌  موثر در کسب اطلاعات ایجاد پرسونای مخاطب

برای کسب اطلاعات، خواسته ها، علاقه مندی و تحلیل رفتار مخاطبین روش های زیادی وجود دارد. در این مبحث به شرح ۷ روش موثر در این زمینه خواهیم پرداخت.

۱آزمون آ/ب (A/B testing)

با استفاده از تکنیک آزمون آ/ب میتوانید متوجه شوید که کدام یک از محتواهای قبلی ، برای مخاطبین هدفتان مناسب تر بوده و کدام محتواها، بازخورد خوبی نداشته است. از جمله مواردی که آزمون آ/ب (A/B Testing)  برای محتواها نقش دارد تغییر متن، فرکانس ارسال ایمیل‌ها، تغییر دادن عنوان ها و حتی تغییر فرمت محتواست. نتایج این تست به ما کمک میکند تا  بهترین نوع فرمت محتوا، جذاب ترین ترین عناوین و زیرعنوان‌ها را بیابید. همچنین، از این تست میتوانید در مراحل مختلف سفر مشتری و قیف بازاریابی استفاده نمایید.

۲پروفایل مخاطبین

مخاطبین میتوانند در سایت شما اطلاعات خود را از طریق  فرم های ثبت نامی و ثبت پروفایل کاربری وارد کنند. این اطلاعات کهبه صورت خودکار در ابزارcrm ذخیره میگردد؛ در افزایش اطلاعات شما برای ایجاد پرسونای مخاطب اثرگذار خواهد بود.

۳آنالیز عملکرد محتواهای موجود

اطلاعات حاصل از گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید. این اطلاعات شامل مواردی از قبیل: نرخ بازدید از صفحه، مدت زمان حضور در صفحه، آمار دانلود، نرخ بازگشایی خبرنامه‌ها، عدد مربوط به نرخ پرش و … است. این اطلاعات در شناسایی نیاز و سلیقه مشتری بسیار کاربردی خواهد بود.

۴استفاده از اطلاعات تیم فروش

بخشی که به صورت مستقیم و بی واسطه با مشتریان در ارتباط است؛ تیم فروش شماست. از طریق تعامل با این بخش از تیم و تبادل اطلاعات میتوانید با چالش های مشتریان آشنا شده و تصویری واقعی از آنها بسازید.

۵مصاحبه مستقیم با مخاطبین و مشتریان کنونی

بهترین روش برای کسب واقعی ترین و مفیدترین داده ها، مصاحبه مستقیم (آنلاین، حضوری یا تلفنی) با مشتریان و مخاطبان است. با همه مزیت هایی که این روش دارد؛ اما به دلیل زمانبر بودن کمتر استفاده میشود. اگر تمایل داشتید از این روش استفاده کنید؛ به طرح پرسش های کوتاه و کلیدی بسنده کنید.

۶انجام نظرسنجی

اگر از نتایج نظرسنجی‌‌ درباره محتواهای تولیدی استفاده کنید؛ قادر خواهید بود یک پرسونای مبتنی بر واقعیت خلق کنید. انجام نظرسنجی به طورمعمول در بخش های مختلفی از جمله: پایان پست‌ها، برای دانلود رایگان، در بخشهای مختلف شبکه‌های اجتماعی، در ایمیل‌های خودکار و … صورت میگیرد.

۷استفاده از اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی

میزان علایق و نوع خواسته های فالوئرها و مخاطبین را میتوانید از طریق بررسی و تحلیل محتواهای مختلفی که به عنوان پست در شبکه‌های اجتماعی خود (اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توئیتر، لینکدین و… ) منتشر کرده‌اید؛ کسب نمایید.

روش های ایجاد پرسونای مخاطب

این امر یک فرایند کاملا منحصر به فرد است. و هر کسب‌وکاری پرسونای مخاطبین خود را بنابر به نوع اهداف، زمینه فعالیت و… ایجاد میکند. ایجاد پرسونای مخاطب مراحل مختلفی دارد که در ادامه این مبحث به شرح آنها خواهیم پرداخت.

۱پاسخ به مجموعه سوالات هویتی؛ مخاطب چه کسی است؟

اولین گام در مسیر ایجاد پرسونای مخاطب، جذب داده هایی درمورد پیش‌زمینه (عنوان شغلی و نوع شرکت یا صنعتی که در آن فعال است)، مشخصات جمعیت‌شناسی (سن، جنسیت، سطح تحصیلات، موقعیت جغرافیایی و …) و سایر ویژگی‌های ارتباطی مخاطبین است.

۲پاسخ به مجموعه سوالات درخواستی؛ مخاطب چه چیزی میخواهد؟

گام بعدی، تشخیص اهداف، چالش‌ها و خواسته های مخاطب است. مثل چالش‌های شغلی که امکان دارد مخاطب را درگیر کند و…

در این مرحله باید مشخص کنیم که چه نوع تولیدمحتوایی میتواند بر رفع نیازهای مخاطبین اثرگذار باشد و ما برای کمک به او و سوالات احتمالی ایجاد شده چه کاری میتوانیم انجام دهیم.

۳پاسخ به مجموعه سوالات چالشی؛ چرا مشتریان از ما راضی نیستند؟

این گام، بررسی نظرات واقعی مشتریان بالفعل یا مشتریان بالقوه ای ست که از نظرسنجی‌ها و تحقیقات بدست آمده است. در این قسمت میتوانید مجموعه ای از دلایل و مشکلات مشترکی که مشتریان خود را وارد نمایید.

۴پاسخ به مجموعه سوالات تحلیلی؛ چگونه مخاطب را جذب کنیم؟

هدف نهایی ما از تمام این گام ها، رسیدن به هدف مرحله آخر یعنی جذب مخاطب است. در این مرحله با توجه به اطلاعاتی که از مراحل قبلی بدست آورده ایم؛ روش های جذب مخاطب و بالابردن سطح رضایت او را بررسی و تحلیل میکنیم.

چند نکته طلایی درباره پرسونای مخاطب

مهمترین نکته ای که باید در امر پرسونای مخاطب درنظر داشته باشید؛ این است که پرسونای مخاطب تنها برای بازاریابی نیست. شما با استفاده از این امر، احساس ارزشمندی را به مخاطب القا میکنید و در وفاداری او نقش پررنگی خواهید داشت. از مجموعه اطلاعات بدست آمده با پرسونای مخاطب در تمام مرحله های قیف بازاریابی از طراحی و تولید گرفته تا فروش محصول میتوانید استفاده کنید.

بخاطر کاربردی که پرسونای مخاطب در بخش های مختلف کسب وکارتان دارد؛ اعضای دیگر شرکتتان را مطلع و آگاه بسازید. این اطلاعات خصوصا برای تیم فروشتان بسیار کارآمد خواهد بود. همچنین اعضای تازه شرکت باید به این پرسونا دسترسی داشته باشند تا قادر باشند روابط عمیقی را ایجاد کنند.

پرسونای مخاطب باید دو شکل عمومی و خصوصی داشته باشد. بخش های خصوصی مخصوص بازاریابان شرکت و بخش های عمومی تر برای سایر اعضا مناسب است.

تولید محتوای مبتنی بر پرسونای مخاطب، بر اساس قیف بازاریابی تنظیم میگردد.

سخن پایانی

استراتژی بازاریابی محتوا درصورتی موفق خواهد بود که هدف تولیدمحتوا رفع نیاز مخاطبین باشد. یکی از فعالیتهای ضروری برای رسیدن به موفقیت در بحث بازاریابی محتوا، ایجاد پرسونای مخاطب است.

بهترین نتیجه ممکن را از  پرسونای مخاطبی که  با مراحل مختلف قیف بازاریابی و سفر مشتری هم راستا است؛ خواهید گرفت. اگر از مزیتهای پرسونای مخاطب غافل شوید؛ قادر نیستید تولیدمحتوایی بهینه‌ و هدفمند در راستای پاسخ‌گویی به نیازها و علایق مخاطبین داشته باشید. در نتیجه این امر، احتمالا مخاطبین خود را از دست خواهید داد. برای جمع‌‌آوری اطلاعاتی که به ایجاد پرسونای مخاطب کمک میکند؛ روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله: تحقیقات بازار، مصاحبه مستقیم با مشتریان و مخاطبین، فرم‌های ثبت نام و …

امیدواریم این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی جادوگر سئو برای شما کاربران گرامی مفید واقع شده باشد. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید؛ سپاسگزاریم.

.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 10 =

شروع گفتگو
راهنمایی نیاز دارید؟
واحد پشتیبانی جادوگر سئو
هر سوالی که درباره سئو دارید
از ما بپرسید
کارشناسان پشتیبانی در اولین فرصت جواب شما را میدهند.