دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن

دیجیتال مارکترها (بازاریابان اینترنتی) ابزارهای بسیاری برای کسب بهترین نتیجه در اختیار دارند. اما اینکه بهترین ابزار برای بهترین نتیجه چیست؛ هنوز جای بحث دارد. برای اینکه بتوانید بهترین ابزار را برای رسیدن به اهدافتان انتخاب کنید؛ لازم است مواردی از جمله استفاده آسان از ابزار، عملکرد و بودجه مورد نیاز و… را در نظر بگیرید.

جادوگر سئو در این مقاله سعی کرده است تا لیستی از ارزشمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را در تناسب با تمام پارامترهایی برای کمک به رشد کسب وکارها اثرگذار هستند؛ آماده کند. با ما همراه شوید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • بازاریابی دیجیتال از چه اهمیت و جایگاهی برخوردار است؟
  • بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال کدام اند؟
  • بهترین ابزارهای ساخت و طراحی وب سایت
  • وردپرس (WordPress)
  • InVision Studio
  • Sketch
  • بهترین ابزارهای تحلیل و گزارش‌دهی
  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
  • ابزارهای انالیز سایت گوگل انالیتیکس
  • Google Data Studio
  • Hotjar
  • بهترین ابزارهای سئو (SEO) و SEM
  • Google Search Console

منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به هر نوع فعالیت بازاریابی که در فضای اینترنت انجام میشود؛ دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال میگویند. به بیان ساده تر، دیجیتال مارکتینگ ایجاد ارتباط با مشتری‌های بالقوه با استفاده از فضای اینترنت یا هر نوع وسیله ارتباطی دیجیتالی دیگر است.

برای انجام بازاریابی اینترنتی در مورد مشاغل، از ابزارهایی ازجمله: شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و وبسایت برای معرفی برند خود و اثرگذاری روی مشتریان هدف استفاده میشود.

بازاریابی دیجیتال از چه اهمیت و جایگاهی برخوردار است؟

امروزه دیگر هیچکس نمیتواند اهمیت بازاریابی اینترنتی را انکار کند. چراکه فضای اینترنت و امکانات آن، تمام فعالیت‌های روزمره ما را دربرمیگیرد. در سالهای گذشته، داشتن کسب و کار اینترنتی صرفا یک مزیت بود که وجود آن هنوز به ضرورت امروز تبدیل نشده بود. اما در حال حاضر اهمیت فعالیت در اینترنت تاجایی پیش رفته است که دامنه وسیعی از مشتریان تنها از همین فضا برای اعتماد به برند و تصمیم به خرید استفاده میکنند.

دلایل اهمیت و ضرورت دیجیتال مارکتینگ به طور کلی  این گونه بیان میکنیم:

  • این روش نسبت به سایر روش‌های بازاریابی بازدهی سریعتر و به صرفه تری دارد.
  • به راحتی در دسترس مخاطبان قرار میگیرد.
  • بارها میتوانید برای آن استراتژی طراحی کنید چرا که ایت روش کاملا انعطاف پذیر است.
  • رشد و توسعه کسب وکار با استفاده از بازاریابی دیجیتال بسیار سریعتر است.
  • ابزارهای مختلفی دارد و در آن میتوانید از انواع رسانه(ازجمله متن، تصاویر، ویدئو و صدا) استفاده کنید.
  • برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه و تصمیم را بگیرید؛ امکان ردیابی و مشاهده فعالیت‌های مشتریان در اختیارتان قرار دارد.
  • در اعتمادسازی نزد مشتریان نقش دارد.
  • امکان گزینش مخاطب را دراختیارتان قرار میدهد.
  • به شما قدرت رقابت با برندهای بزرگ را میدهد.

بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال کدام اند؟

در بخش های بالاتر، درمورد مفهوم دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن گفتگو کردیم. در این مبحث قصد داریم به شرح ابزارهای گوناگونی که برای این موضوع در اختیار دیجیتال مارکترها قرار دارد؛ بپردازیم.

از آنجایی که این ابزارها متنوع بوده و هرکدام برای هدف خاصی طراحی شده است؛ ما لیستی از پرکاربردترین آنها تهیه کرده ایم تا در کنارهم آنها را بررسی کنیم.

بهترین ابزارهای ساخت و طراحی وب سایت

هرساله با طراحی ابزارهای پیشرفته تر، فرآیند طراحی و ساخت سایت ساده تر از گذشته میشود. تاجایی که دیگر هیچکس به استفاده از روشهای قبلی تمایل نداشته و ترجیح میدهد از امکانات متنوع این ابزارها برای راه اندازی وبسایت خود و اشتراک گذاری آن با دنیا استفاده کند.

این ابزارها، کاربری راحت تری دارند؛ به گونه ای که حتی افراد بی اطلاع از فرایند کدنویسی به راحتی با آنها کار میکنند. در ادامه هرکدام را به طور خلاصه مرور میکنیم.

وردپرس (WordPress)

از بهترین و البته شناخته شده ترین ابزارهای موجود برای امر طراحی سایت، وردپرس است. کار با وردپرس بسیار راحت است چرا که رابط کاربری ساده ای دارد. انعطاف پذیری و قدرت اجرای خیلی خوبی را در اختیارتان قرار میدهد. در حال حاضر فضای طراحی سایت از کدنویسی به سمت کاربا وردپرس پیش رفته است. در حال حاضر بیش از ۳۵ دذصد از تمام وبسایت های موجود، توسط وردپرس ایجاد شده اند.

وردپرس امکانات زیادی را در قالب هزاران تم اجرایی و افزونه های داخلی به کاربران خود ارائه میدهد تا قادر باشند وبسایت خود را متناسب با سلیقه شخصی و نوع نیازخود طراحی کنند.

قیمت: استفاده از وردپرس برای ساخت و طراحی وب سایت نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه ای ندارد. با اینحال اگر به استفاده از قالب ها و افزونه های خاص علاقه مند باشید؛ ممکن است مستلزم باشید که هزینه ای را بپردازید.

InVision Studio

برای طراحی UI یک وبسایت از ابزار InVision Studio استفاده میشود. امکاناتی که این ابزار در اختیار طراحان قرار میدهد منجر میشود تا آنها بتوانند جدا از ریسپانسیو صفحات، رابط کاربری زیبا و راحتی را خلق کنند.

اگر در شروع و پایان پروژه طراحی سایت از InVision Studio استفاده کنید؛ از کمک این ابزار برای خلق بخشهای باقیمانده برخوردار خواهید شد. همچنین میتوانید با استفاده از آن، انیمیشن دلخواه خود را برای بخش های مختلف کلیک کردن، نشانگر موس و… استفاده کنید.

قیمت: اگر ب هقابلیت های فراتر از یک پروژه متوسط نیاز ندارید؛ استفاده از این برنامه برای شما رایگان خواهد بود.

 Sketch

Sketch نیز یک ابزار طراحی وب قدرتمند است که از آن بیشتر برای طراحی بردار استفاده میشود. یکی از مشخصات مهم این ابزار که قابلیت های مختلفی از جمله امکان استفاده مجدد از عناصر طراحی شده را در اختیارتان قرار میدهد؛ نمادها و علائم موجود در Sketch است. همچنین با استفاده از آن میتوانید از پروژه طراحی شده خودتان خروجی بگیرید. این مسئله امکان مدیریت و کنترل بیشتری در طراحی بردار و اجزای گرافیکی به شما میدهد.

ابزار Sketch بطورخاص برای طراحی وبسایت و اپلیکیشن‌های موبایل ساخته و طراحی شده است. پس شاهد بهم‌ریختگی طراحی UI نخواهید بود. همین موضوع، اسکچ را در مقابسه با برنامه‌هایی که کمتر اختصاصی هستند، به ابزاری با سرعت و کارآمدی بیشتر تبدیل کرده است.

قیمت: Sketch تا یک ماه نسخه آزمایشی و رایگان خود را در اختیارتان قرار میدهد. پس از گذشت این مدت در هرماه ۹ دلار باید پرداخت کنید. هزینه سالیانه معادل ۹۹ دلار خواهد بود.

بهترین ابزارهای تحلیل و گزارش‌دهی

ابزارهای تحلیل و گزارش دهی وب سایت، مجموعه ابزارهایی هستند که داده‌های کمی و کیفی وب سایت شما و وب سایت رقبایتان را به جهت دسترسی به اهداف تجاری و بهینه سازی تجربه کاربری تجزیه و تحلیل میکنند.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یک ابزار کارآمد و البته رایگان برای تمام افراد فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. اگر شما یک دیجیتال مارکتر هستید؛ بدون استفاده از این ابزار قادر نخواهید بود فعالیتی حرفه ای داشته باشید.

البته استفاده از این ابزار و امکانات آن، آنقدرها هم که در نگاه اول دشوار بنظر میرسد، سخت نیست. کافی ست کمی در آن چرخ بزنید تا بتوانید اطلاعات مفیدی از کاربران و  نحوه تعامل  آنها بدست آورید.

گوگل آنالیتیکس هراطلاعاتی که برای تحلیل کارایی وب سایت و رفتار کاربرانتان نیاز دارید؛ در اختیارتان قرار خواهد داد. شما میتوانید با این ابزار بررسی کنید که مخاطبانتان چه سن و سالی دارند، در جه موقعیت جغرافیایی هستند و جنسیت آنها چیست. همچنین میتوانید متوجه شوید که بیشترین ترافیک ورودی را از طریق کدام موتور جستجو و شبکه های اجتماعی جذب میکنید. کاربرانتان با چه کلمات کلیدی به شما میرسند و بیشترین زمان را در کدام صفحاتتان میگذرانند.

گوگل آنالیتیکس این قابلیت را دارد که با برنامه‌های دیگر شرکت گوگل ادغام شود. از جمله برنامه های قابل ادغام با گوگل آنالیتیکس، برنامه های زیر هستند:

  • Google Ads
  • Google Data Studio
  • Google Optimize
  • Google Search Console

قیمت: نسخه استاندارد گوگل آنالیتیکس که در پروژه های کوچک و متوسط بسیار راهگشاست؛ نسخه ای کاملا رایگان است و امکانات خیلی خوبی را در اختیارتان قرار میدهد. نسخه ویژه که به عنوان نسخه پرمیوم گوگل آنالیتیکس شناخته میشود؛ سالانه به پرداخت ۱۵۰.۰۰۰ دلار نیاز دارد. قابلیت های این نسخه به درد پروژه های بزرگ میخورد.

ابزارهای آنالیز سایت گوگل انالیتیکس

Google Data Studio

یکی دیگر از ابزارهای شرکت گوگل برای بازاریابان اینترنتی Google Data Studio است که به اختصار آن را Data Studio مینامیم. این ابازر میتواند در قالب یک گزارش، امکان استخراج اطلاعات از منابع مختلف و ادغام آن‌ها را فراهم ‌کند. دیتا استودیو میتواند داده‌های اطلاعاتی مختلف را تا بیش از ۱۰ منبع مختلف، ازجمله گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول، استخراج کرده و تبدیل به یک گزارش واحد کند. این ابزار اطلاعات قابل درک تری را  با استفاده از ویجت، نمودارها، نقشه و جدول برای شما به تصویر میکشد.

دیتا استودیو همه جانبه و تطبیق پذیر است، عملکرد سریعی داشته و به صرفه جویی زمان و هزینه کمک میکند.

قیمت: Data Studio یک ابزار کاملا رایگان است.

Hotjar

Hotjar یک ابزار تحلیلی است که به دیجیتال مارکترها در جهت تحلیل رفتار کاربران کمک میکند. اطلاعاتی که بوسیله این ابزار دریافت میکنید؛ چیزی فراتر از اعداد و نمودارهای معمولی ست. Hotjar ابزارهای قدرتمندی از جمله نقشه‌های حرارتی و ضبط‌کننده صفحه کاربران را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید بازخوردهای دقیقی از مخاطبین خود بدست آورید. استفاده از این ابزار برای بازاریابان بسیار ضروریست. چرا که به وسیله آن قادر خواهید بود تا استراتژی دقیقی را براساس رفتار کاربران، علایق و مشکلات احتمالی آنها طراحی کرده و اجرا کنید. این ابزار در افزایش نرخ تبدیل موثر واقع میشود.

قیمت: امکان استفاده از ابازار تا سقف ۲.۰۰۰ بازدید در روز رایگان است. قیمت پلن‌های اعتباری Hotjar به میزان ارائه خدمات در روز بستگی دارد. هزینه آن از ۳۹ دلار تا ۱.۰۰۰ دلار متغیر است.

بهترین ابزارهای سئو (SEO) و SEM

وجود ابزارهای بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو (SEO)، در رشد جایگاه و رتبه بندی سایت ها و همچنین بهبود تجربه کاربران نقش دارد. در مقابل ابزارهای بازاریابی موتور جستجو (SEM) نیز برای امر مدیریت و بهینه سازی تبلیغات پولی وبسایت به یاری دیجیتال مارکترها آمده است.

 Google Search Console

یکی از قدرتمندترین و بهترین ابزارهای رایگان سئو، سرچ کنسول گوگل است که در گذشته به عنوان Google Webmaster Tools شناخته می‌شد. برای انجام این امر، ابزارهای متنوعی در دسترس است؛ با اینحال هیچ ابزاری اعتبار ابزارهای ساخته شده توسط خود گوگل را ندارد. از جمله امکاناتی که سرچ گنسول گوگل در اختیار شما قرار میدهد:

  • بررسی عملکرد URLها و کلمات کلیدی
  • مطلع شدن از مشکلات ایندکسینگ
  • اطمینان از کارایی درست سایت بر روی گوشی های موبایل
  • چک کردن وضعیت نقشه سایت
  • اطلاع از نوع ارزیابی گوگل و کاربران در مورد سایتتان
  • کمک به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
  • و…

جمع بندی

برای اینکه بتوانیم در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیتی حرفه ای داشته باشید؛ لازم است بتوانید از ابزارهای مختلف آن استفاده نمایید. این ابزارها تنوع زیادی دارند. در این مقاله سعی کردیم چندمورد از کارآمدترین آنها را باهم بررسی کنیم.

از زمانی که برای مطالعه صرف کردید؛ سپاسگزاریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =

شروع گفتگو
راهنمایی نیاز دارید؟
واحد پشتیبانی جادوگر سئو
هر سوالی که درباره سئو دارید
از ما بپرسید
کارشناسان پشتیبانی در اولین فرصت جواب شما را میدهند.