بک لینک چیست و چه اثراتی دارد؟

اگر شما هم تا به امروز یک وبسایت را مدیریت کرده باشید،احتمالا با مفهوم بک لینک مواجه شده اید.بک لینک ها درواقع لینک هایی هستند که از یک صفحه در وب به صفحه ی دیگری داده میشوند. بک لینک ها یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو وبسایت هستند که توجه به آن میتواند سایت شما را در نتایج جستجو رشد چشمگیری دهد.

در این پست از وبسایت جادوگر سئو به معرفی کامل بک لینک و اثرات آن در سئو پرداخته ایم با ما همراه باشید.

انواع بک لینک:

بک لینک هارا میتوان در دو دسته کلی به I:فالو و نوفالو و II:داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد.هر کدام از این انواع بک لینک اگر بجا و به اندازه استفاده شوند،اثر شگرفی  و اگر بیش از حد یا کمتر از حد لازم یا بدون برنامه استفاده شوند،در سئو وبسایت اثرمنفی دارند.

بک لینکبک لینک فالو:

بک لینک فالو،بک لینکی است که در آن وبسایت لینک دهنده به موتورهای جستجو میگوید تا آن لینک را دنبال کرده و با انتقال اعتبار سایت مبدا به سایت مقصد از نظر سئو کمک کنند.
به دست آوردن لینک فالو به بهبود اعتبار دامنه وب سایت یا رتبه بندی دامنه کمک می کند که به نوبه خود به بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی کمک می کند.

به طور پیش فرض، لینک ها dofollow هستند، بنابراین در هنگام لینک دادن به یک وب سایت نیازی به rel=”dofollow” نیست.

بک لینک نو فالو:

تفاوت لینک نوفالو با فالو در این است که این لینک ها به گوگل میگویند تا لینک را دنبال نکنند.درواقع این لینک ها اعتبار سایت مقصد را تایید نمیکنند. خیلی ها معتقدند که این لینک ها بی اثر هستند اما نتایج تحقیقات نشان داده است که این دسته از لینک ها نیز اثرات مثبتی در سئو وبسایت دارند زیرا که توجه موتورهای جستجو بر مخاطبین است و اگر لینک نوفالو منجر به ورود مخاطب شود،اثر شگرفی در سئو وبسایت دارد.

 

لینک داخلی:

اگر لینک سازی از یک پست در وبسایت به پستی دیگر در وبسایت باشد،بک لینک داخلی اتفاق افتاده است.این عامل یکی از مهم ترین عوامل در سئو داحلی سایت است. این نوع از لینک ها علاوه بر کمک به موتورهای جستجو برای خزش بهتر وبسایت شما،میتوانند بازدیدکنندگان سایت شمارا مدت زمان بیشتری در وبسایت نگه دارد. توجه به این امر میتواند در موفقیت یک وبسایت نقش بسزایی داشته باشد.

 

لینک خارجی:

هنگامی که یک وبسایت دیگر به سایت شما لینک میدهد،بک لینک خارجی اتفاق میافتد.نکته مهم این است که هر نوع بک لینک خارجی برای وبسایت مفید نیست و مواردی همچون اعتبار دامنه لینک دهنده،مرتبط بودن لینک با محتوا و …. در میزان اثر بک لینک خارجی در سئو موثر است.

تاثیر لینک edu بر سئو سایت:

مراکز آموزشی و دانشگاه های برتر دنیا از دامنه edu که مخفف education هست استفاده میکنند.این سایت ها همواره یکی از محبوبترین نزد سئوکاران برای دریافت بک لینک بوده است. اما آیا واقعا در سئو وبسایت اثرگذار نیز هست؟

پاسخ این پرسش این است که بله،کدام نهادی از یک مرکز علمی معتبر و دانشگاه شناخته شده میتواند معتبرتر باشد؟ بنابرین لینک دریافت شده از دامنه های edu میتواند اثرشگرفی بر وبسایت داشته باشد.

چگونه لینک edu دریافت نماییم؟

البته دریافت لینک از این سایت ها به آسانی نیست و نیاز به برنامه مشخص دارد. یک راه برای دریافت لینک از این وبسایت ها این است که شما باید با تولید محتوای باکیفیت آنهم با تمرکز بر اصول سئو کاربران خود را راضی کنید به نحوی که این سایت ها علاقه داشته باشند به شما ارجاع دهند.

این مسیر ممکن است طولانی یا سخت به نظر برسد اما کاملا ارزش آنرا دارد. به یاد داشته باشید که “رم یک شبه ساخته نشده است.”

لینک سازی طبیعی:

لینک طبیعی،لینکی است که به صورت ارگانیک اتفاق می افتد یعنی یک وبسایت بدون اینکه  شما از آن خواسته باشید؛به محتوا یا وبسایت شما لینک میدهد. این دسته از لینک ها بسیار در سئو ارزشمند هستند زیرا بابت آن هزینه ای پرداخت نکرده اید و همچنین به دلیل اینکه آن وبسایت،محتوای وبسایت شمارا ارزشمند یافته است،احتمالا مخاطبان خود را دعوت به مشاهده وبسایت شما میکند.

لینک سازی غیر طبیعی:

لینک غیرطبیعی یا خریداری شده،لینکی است که شما به مدیر آن وبسایت پول پرداخت میکنید تا لینک سایت یا پست شمارا در وبسایت خود قرار دهد.

اگر این لینک‌ها به صورت نوفالو باشند،این امکان وجود دارد که الگوریتم پنگوئن گوگل محدودیت بر سایت شما اعمال کند زیرا لینک های به دست آمده طبیعی نیستند.

بنابرین اگر قصد خرید بک لینک دارید،حواستان جمع باشد که چگونه آنرا پیش ببرید.

لینک با کیفیت چیست؟

لینک های با کیفیت آن دسته از لینک هایی هستند که از سایت های با کیفیت بالادریافت میشوند(پیش از این در همین مقاله درمورد edu صحبت کردیم. سایت های edu را میتوان یکی از سایت های باکیفیت دانست.)

موتورهای جستجو مثل گوگل به این وبسایت ها اعتبار زیادی میدهند و این لینک ها میتوانند اثر شگرفی در سئو وبسایت شما داشته باشند.

ویژگی های یک لینک خوب:

اما فارغ از همه مواردی که بالاتر درمورد آن باهم صحبت کردیم،چه ویژگی های مشخص کننده یک لینک خوب است؟

  • قدرت صفحه:قدرت صفحه ای که به شما لینک می دهد برای گوگل مهم است. منطق این است که اگر یک صفحه معتبر،متوجه محتوای شما شده باشد، آن محتوا باید تاثیرگذار و مرتبط باشد.
  • اعتبار دامنه:اعتبار دامنه ای که به شما لینک میدهد نیز مهم است تفاوت قدرت دامنه و صفحه در آن است که قدرت دامنه جمع قدرت تمامی صفحات سایت است و به عواملی همچون سن سایت و … بستگی دارد.
  • همخوانی محتوا:اگر محتوای پستی که توسط سایت مبدا داده شده باشد،به محتوای سایت یا پست شما همخوانی نداشته باشد؛ قدرت صفحه و اعتبار دامنه اهمیتی ندارد.

 

اصول دریافت بک لینک با کیفیت در سال ۲۰۲۱:

احتمالا شما نیز با توجه به تمامی نکات گفته شده در بالا الان به دنبال این هستید که بتوانید بک لینک های با کیفیت  برای وبسایت خود بسازید،پس از اینجا به بعد محتوا را در جادوگر سئو از دست ندهید.

زیرساخت های لازم برای لینک سازی:

سئو داخلی وبسایت:

سئو داخلی به  آن دسته از فعالیت های بهبودی گفته می شود که در داخل وب سایت انجام می شود.مسئله این است که سئو داخلی وبسایت حائز اهمیت زیادی است.شما ممکن است بهترین لینک های خارجی را دریافت نمایید اما به دلیل اینکه از منظر سئو داخلی دچار مشکل هستید،نتوانید امتیاز لازم را از گوگل دریافت کنید.

فاکتورهای مهم سئو داخلی وبسایت:

  • عنوان صفحه:هر صفحه وبسایت شما باید دارای یک عنوان منحصر به فرد باشد که کلمات کلیدی صفحه را در خود داشته باشد.عنوان صفحه معمولا با تگ H1 مشخص شده اند.
  • تگ توضیحات:در این بخش شما باید در حدود ۱۶۰ کلمه  به گوگل بگویید که این صفحه در مورد چه چیزی است. اگر گوگل تناسبی بین این توضیحات و محتوای صفحه شما پیدا نکند، سایت شما را اسپم شناخته و آن را جریمه خواهد کرد.
  • متا تگ ها:تمام آنچه که در صفحات وب وجود دارد؛ توسط کدهای HTML نوشته و ایجاد شده است. این کدها نمایش داده نمیشود و شما به عنوان کاربر تنها قادر به دیدن بخشی از آن هستید. در واقع این مرورگرها هستند که کدهای HTML را به ساختاری قابل درک و خوانا برای انسان تبدیل میکند. از آنجایی که پیش از این در مقاله ای با عنوان “متا تگ ها در سئو” به معرفی کامل این مقوله پرداخته ایم،بیش از این توضیح نمیدهیم.
  • چگالی کلمات کلیدی: کلمات کلیدی در یک صفحه حائز اهمیت زیادی هستند؛شما باید این کلمات کلیدی را در متن به کار برده و توضیحاتی در مورد آنها ارائه دهید.پیش از این امکان این بود که شما با استفاده زیاد از یک کلمه کلیدی،در آن کلمه رتبه مناسبی به دست آورید اما امروزه این مسئله با الگوریتم های گوگل کاملا برعکس شده است و اگر بیش از حد مناسب از کلمه کلیدی استفاده کنید،سایت شما به عنوان اسپم شناخته شده و جریمه میگردد.
    در صورتی که نمیدانید چگونه کلمات کلیدی مناسب خود را پیدا کنید،توصیه میکنیم پست “استراتژی تشخیص کلمه کلیدی مناسب در سئو” را از دست ندهید.
  • لینک دهی داخلی:شما باید اهمیت خاصی به لینک های داخلی که بالاتر به آنها پرداختیم،بدهید. این دسته لینک ها نه تنها باعث می شوند که کاربر به راحتی به دیگر صفحات شما نیز سر بزند،کمک میکند تا خزنده های موتورهای جستجو همچون گوگل و یاندکس نیز راحت تر بین صفحات شما جابجا شوند و پست های مختلف سایت شمارا ایندکس کنند.

فاکتورهای مهم سئو داخلی وبسایت و اثرش در بک لینکاز تکنیک “محتوای آسمان خراش” استفاده نمایید!

تکنیک محتوای آسمان خراش(The Skyscraper Technique) یک استراتژی لینک سازی است که در آن محتوای محبوب موجود را بهبود می بخشید و بک لینک ها را تکرار می کنید.

نحوه کار این تکنیک به این نحو است که شما:

  1. یک محتوای مرتبط با تعداد بک لینک زیاد پیدا کنید.(از گوگل میتوانید استفاده کنید.معمولا لینک اول در سرچ کلمه کلیدی شما آن محتواست.)
  2. یک محتوای بسیار بهتر از آن محتوای یافت شده بنویسید.(استفاده از عنوان های خوب،اینفوگرافی های اختصاصی یا ارائه نکات جدید درمورد آن موضوع میتواند نقطه شروع خوبی باشد.)
  3. محتوای آسمان خراش خود را تبلیغ کنید.میتوانید از شبکه های اجتماعی استفاده کنید و محتوای خود را در اینستاگرام،لینکدین،فیسبوک،توییتر،تلگرام و غیره انتشار دهید یا حتی از مخاطبینتان بخواهید که درصورتی که محتوای شما را مفید یافتند آنرا به اشتراک بگذارند.

تکنیک آسمان خراش در بک لینک سازی

اگر سوالی دارید،میتوانید از کارشناسان ما بپرسید و همچنین اگر این مطلب را مفید یافتید،لطفا آن را به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =