گوگل در طی سال ها،نحوه رتبه بندی وبسایت هارا بهبود داده است.این اتفاق توسط الگوریتم های گوگل اتفاق میافتد.برای اینکه بتوانیم به خوبی رتبه بگیریم یا خدایی ناکرده،توسط گوگل جریمه نشویم،لازم است تا با این الگوریتم ها آشنا باشیم.در این پست از وبسایت جادوگر سئو به معرفی الگوریتم های گوگل پرداخته ایم.
الگوریتم چیست؟
یک تعریف استاندارد از الگوریتم این است: مجموعه ای از قوانین برای حل یک مسئله در تعداد مشخص و محدودی از مراحل.
اما در دنیای کامپیوتر یک الگوریتم زمینه را برای رایانه برای انجام یک کار بسیار خاص فراهم می کند.برای نمونه، کامپیوتر ممکن است طوری برنامه ریزی شود که به طور تصادفی عددی بین ۱ تا ۱۰۰ به دست آورد. این وظیفه ای است که دارای یک نقطه شروع و نقطه پایان است. بنابراین، یک الگوریتم متناهی است.
الگوریتم های گوگل چه هستند؟
الگوریتم های گوگل از همان تعریف اولیه و قانون الگوریتمی پیروی می کنند که توضیح دادیم. به آخرین باری که چیزی را در گوگل جستجو کردید فکر کنید. چه «پرسونای مخاطب چیست» یا «مشاوره سئو» را تایپ کرده باشید، موتور جستجو میلیونها نتیجه را برای انتخاب شما نمایش میدهند.
اما موتور جستجوی گوگل چگونه تصمیم گرفت که کدام نتایج را به شم نشان دهد و با چه ترتیبی؟ اینجاست که الگوریتم های گوگل وارد عمل میشوند.
گوگل الگوریتم بسیار پیچیده و کاملی برای ارائه نتایج جستجوهای شما دارد و تغییرهای زیادی را متداوما در این الگوریتم برای بهبود نتایج خود انجام میدهد.اگرچه که این شرکت الگوریتم خود را به طور کامل عمومی نمی کند،اما تعدادی از شاخص ها وجود دارد که می دانیم در توانایی صفحه برای نمایش در نتایج برای کلمات کلیدی خاص تأثیر دارند:
- کلمه کلیدی در عنوان صفحه، تگ های هدر و توضیحات متا نمایش داده شود.
- تعداد بک لینک های طبیعی به صفحه
- نحوه عملکرد وب سایت در دستگاه های تلفن همراه، مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها
گوگل چگونه تعیین می کند که کدام شاخص ها بیشتر اهمیت دارند؟
در حینی که که خزنده گوگل یک صفحه وب را می خواند، یک مقدار عددی از پیش تعیین شده را برای هر صفتی که در صفحه پیدا می کند تعیین می کند. سپس آن مقدار عددی به نتیجه نهایی اضافه می شود. بنابراین، صفحه وب که دارای مطلوب ترین صفات است به بالای رتبه بندی صفحه ارتقا می یابد زیرا الگوریتم به آن اهمیت بیشتری می دهد.
این محاسبات توسط پلتفرم گوگل بسیار سریع انجام می شود و رتبه بندی ممکن است در نوسان باشد زیرا توسعه دهندگان وب ویژگی هایی را که در رتبه بندی صفحات در یک وب سایت یا در یک صفحه نقش دارند، دستکاری می کنند.
بنابراین، رتبهبندیهایی که توسط الگوریتمهای گوگل تخصیص داده میشوند متغیر هستند. صفحه ای که برای یک کلمه کلیدی در رتبه سوم قرار می گیرد، ممکن است با تغییر محتوای آن و سایر صفحات در نتایج، به رتبه اول یا دهم سقوط کند. معمولاً شرکت هایی که سئوی خود را جدی میگیرند و مشاوره سئو دارند، رتبه های برتر را در اختیار دارند.
اولین الگوریتم گوگل،پاندا:
الگوریتم پاندا برای اولین بار در فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان بخشی از تلاش گوگل برای حذف تاکتیک های سئو کلاه سیاه و هرزنامه های وب راه اندازی شد.
در آن زمان، شکایات کاربران در مورد نفوذ فزاینده “مزرعه های محتوا” بیداد می کرد.
همراه با الگوریتم پاندا برای تخصیص صفحات یک طبقهبندی کیفیت، استفاده داخلی و مدلسازی بر اساس رتبهبندی کیفیت انسانی، که به عنوان یک عامل رتبهبندی گنجانده شد، آمد.
گوگل فلسفه وجودی الگوریتم پاندا را این شکلی بیان کرد:
این بهروزرسانی برای کاهش رتبه سایتهای با کیفیت پایین طراحی شده است – سایتهایی که ارزش افزوده پایینی برای کاربران دارند، محتوای سایتهای دیگر را کپی میکنند یا سایتهایی که خیلی مفید نیستند. در عین حال، رتبهبندی بهتری را برای سایتهای با کیفیت بالا – سایتهایی با محتوای اصلی و اطلاعاتی مانند تحقیق، گزارشهای عمیق، تجزیه و تحلیل متفکرانه و غیره ارائه میکند.»
۲۳سوال اساسی الگوریتم پاندا:
- آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اطمینان دارید؟
- آیا این مقاله توسط متخصص یا علاقهمندی نوشته شده است که موضوع را به خوبی میداند، یا ماهیت آن سطحیتر است؟
- آیا سایت دارای مقالات تکراری، هم پوشانی(overlap) یا اضافی با موضوعات مشابه یا مشابه با تغییرات کمی تفاوت در کلمه کلیدی است؟
- آیا با دادن اطلاعات کارت اعتباری خود به این سایت راحت هستید؟
- آیا این مقاله دارای اشتباهات املایی، نگارشی یا خلاف واقعیت است؟
- آیا موضوعات برگرفته از علایق واقعی خوانندگان سایت هستند یا اینکه سایت با تلاش در یافتن کلمات کلیدی در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد محتوا تولید می کند؟
- آیا مقاله محتوا یا اطلاعات اصلی، گزارش اصلی، تحقیق اصلی یا تحلیل اصلی را ارائه می دهد؟
- آیا این صفحه در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو ارزش قابل توجهی ارائه می دهد؟
- روی محتواها چقدر کیفیت کنترل میشود؟
- آیا مقاله همه حنبه ها را توصیف می کند؟
- آیا سایت مرجع معتبری در مورد موضوع خود است؟
- آیا محتوا توسط تعداد زیادی از نویسندگان نوشته می شود، یا در شبکه بزرگی از سایت ها پخش می شود، به طوری که صفحات یا سایت های جداگانه مورد توجه یا مراقبت قرار نگیرند؟
- آیا مقاله به خوبی ویرایش شده است یا به نظر می رسد شلخته یا عجولانه تولید شده است؟
- آیا به اطلاعات این سایت اعتماد دارید؟
- آیا این سایت را به عنوان یک منبع معتبر در صورت ذکر نام می شناسید؟
- آیا این مقاله توضیح جامعی از موضوع ارائه می دهد؟
- آیا این مقاله حاوی تجزیه و تحلیل روشنگرانه یا اطلاعات جالبی در مورد موضوع است؟
- آیا این همان صفحهای است که میخواهید بوکمارک کنید، با یک دوست به اشتراک بگذارید یا به دیگران توصیه کنید؟
- آیا این مقاله دارای مقدار بیش از حد محتوایتبلیغاتی است که حواس را از محتوای اصلی پرت یا با آن تداخل کند؟
- آیا انتظار دارید این مقاله را در یک مجله چاپی، دایره المعارف یا کتاب ببینید؟
- آیا مقالات کوتاه، غیر اساسی، یا فاقد جزئیات مفید هستند؟
- آیا صفحات با دقت و توجه زیاد به جزئیات تولید می شوند؟
- آیا کاربران با دیدن صفحات این سایت رضایت حاصل میکنند؟
الگوریتم پنگوئن:
الگوریتم پنگوئن بهطور گسترده سئو وبسایت را تغییر داد، زیرا گوگل تاکتیکهای لینکسازی و هرزنامههای وب را هدف خود قرار داد..
در سال ۲۰۱۲ میلادی بود که گوگل رسما “به روز رسانی الگوریتم وب اسپم” را راه اندازی کرد که به طور خاص هرزنامه های لینک و شیوه های ساخت لینک را هدف قرار می داد.
الگوریتم وب اسپم بعداً از طریق توییتی از مت کاتس که در آن زمان رئیس تیم وب اسپم گوگل بود، به عنوان الگوریتم پنگوئن به طور رسمی شناخته شد.اما متاسفانه هیچوقت بیانیه ی رسمی در مورد اینکه این نام از کجا آمده است منتشر نشد.
بر طبق الگوریتم پنگوئن، تعداد و چگالی پیوند ها نقش اساسی را در تعیین امتیازکسب یک صفحه در هنگام خزیدن، ایندکس کردن و تجزیه و تحلیل توسط گوگل دارد.معنای این جمله این است که وقتی نوبت به رتبهبندی وبسایتها بر معیار امتیازات برای صفحات نتایج جستجو میرسد، برخی از وبسایتها و بخشهایی از محتوا با کیفیت پایین در جایگاههای برجستهتری از نتایج جستجوی ارگانیک که منجر به ترافیک ارگانیک میشود، ظاهر میشوند.
به بیانی میتوان گفت: الگوریتم پنگوئن پاسخ شرکت گوگل به افزایش دستکاری در نتایج جستجو و رتبهبندی سایت از طریق تکنیکهای ساخت لینک به روش کلاه سیاه توسط تعدادی از سئوکاران بود.
هدف این الگوریتم به دست آوردن کنترل بیشتر بر مفهوم لینک سازی بود.
پنگوئن با پردازش دقیقتر انواع پیوندهایی که وبسایتها و مدیران وبسایتها کسب میکنند،توانست به درک بهتری از روش های کلاه سیاه لینک سازی برسد. بعد از آن بود که گوگل تلاش کرد تا اطمینان حاصل کند که پیوندهای طبیعی، معتبر و مرتبط به وبسایتهایی که به آنها اشاره میکنند امتیاز میگیرند.
البته لازم به ذکر است که پنگوئن فقط با لینک های ورودی به سایت توجه دارد و اصلا به لینک های خروجی از آن سایت نگاه نمی کند.
فایل Disavow چیست؟
فایل Disavow فایلی است که شما برای گوگل ارسال میکنید و به آنها اطلاع میدهید که همه لینکهای موجود در فایل را نادیده گرفته تا تاثیری بر سئو سایت شما نداشته باشند. نتیجه این است که لینکهای منفی دیگر باعث ایجاد مشکل در رتبهبندی سایت شما نمیشوند. اما این فایل میتواند همچون یک شمشیر دولبه عمل کند و به اشتباه شما لینک های مفید و دارای امتیاز حوب را DisaVow کنید که منجر به کاهش امتیاز شما بر اساس الگوریتم پنگوئن میشود.
لازم نیست که هیچ یادداشتی را در فایل Disavow خود قرار دهید، مگر اینکه صرفاً به عنوان یک مرجع برای اثبات باشد.(که در آن صورت نیز این کار اجباری نیست و صرفا اضافه کردن لینک ها کافیست.)
گوگل این کار را به طور خودکار و با استفاده از هوش مصنوعی انجام میدهد و از انسان برای خوانش استفاده نمیکند پس اضافه کردن علامت های داخلی مانند تاریخ اضافه شدن گروهی از لینک ها میتواند مفید باشد.
هنگامی که فایل Disavow خود را آپلود میکنید، گوگل یک تاییدیه ی خودکار برای شما ارسال می کند. اما در حالی که گوگل فورا آن را پردازش می کند، بلافاصله آن لینک ها را بی اثر نمیکند بنابراین شما نباید انتظار بهبود لحظه ای و فوری را داشته باشید.
متاسفانه تا به امروز گوگل هیچ راهی را برای مشخص کردن این که کدام لینکها بی اثر شدهاند و کدامها هنوز دارای اثر هستند، وجود ندارد، زیرا گوگل همچنان هر دو را در گزارش پیوند شما در سرچ کنسول نمایش میدهد.
اگر قبلاً یک فایل Disavow را به Google ارسال کرده باشید، آنها آن فایل را با فایل جدید شما جایگزین خواهند کرد، نه اینکه به آن اضافه کنند. بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که اگر قبلاً پیوندهایی را رد کرده اید، همچنان آن پیوندها را در فایل جدید خود قرار دهید. همیشه میتوانید یک کپی از فایل Disavow فعلی را در سرچ کنسول گوگل دانلود کنید.
الگوریتم مرغ مگس خوار:
از پاییز سال ۲۰۱۳ میلادی، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل اثر خاص خود را در نتایج جستجو برای میلیاردها عبارت کلیدی به جا گذاشته است و گام کوچک دیگری را برای کاربران در رسیدن به بهترین نتیجه جستجو برای عبارات موردنظرشان را برداشته است.
برای درک کامل اهمیت بهروزرسانی مرغ مگس خوار، بیایید توضیح دهیم که جستجو قبل از این الگوریتم چگونه بود، مرغ مگس خوار برای انجام چه کاری طراحی شده بود و چرا واقعاً زندگی ما را تغییر داد.
جستجو قبل از انتشار مرغ مگس خوار چگونه بود؟
تا پیش از انتشار مرغ مگس خوار(تابستان سال ۲۰۱۳ میلادی)،اصول و مفاهیم اولیه سئو کم و بیش مانند امروز بود.
ما هنوز در دوران «محتوای عالی» زندگی میکردیم و در تلاش بودیم تا پیوندهای واقعی بدست بیاوریم و تمرکز بر عبارات کلیدی که مخاطبان به دنبال آن بودند،برایمان اولویت داشت.
با این حال، چشم انداز نتایج جستجو حتی یک سال قبل از راه اندازی مرغ مگس خوار به شدت متفاوت بود.
یک سال قبل از انتشار مرغ مگس خوار، نتایج جستجو دقیقاً همان چیزی را که سرچ میکردید به شما نشان می داد.
توانایی تجزیه و تحلیل هدف از سرچ همچنان چالشی بود که گوگل با آن روبرو بود و دوست داشت که این چالش را حل کند به خصوص اگر زمانی گوگل به این توانایی برسد که بتواند بین دو سرچ مشابه اما متفاوت تمایز قائل شود.
یکی از نمونه های عالی موسیقی و تئاتر است. اگر اکنون درباره «گلوب» از گوگل بپرسم، اطلاعاتی در مورد تئاتر مشهور گلوب مرتبط با ویلیام شکسپیر به دست میآوریم.
حال اگر این عبارت در سال ۲۰۱۰ میلادی سرچ میشد چی؟ شاید اطلاعاتی در مورد کره زمین یا اطلاعاتی مشابه این دریافت میکردیم.
اهداف الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چه بود؟
مرغ مگس خوار پیشرفت عظیمی را در فناوری جستجوی گوگل رقم زد. حدود ۹۰ درصد از جستجوها در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد.
تمرکز مرغ مگس خوار حول سه محور کلیدی میچرخید:
- جستجوی مکالمه:با توانایی استفاده از پردازش زبان طبیعی، نتایج جستجو میتوانند نتایج خاص را برای سرچ ها هم در سطح کلمات کلیدی سر و هم در سطح کلمات کلیدی دم دار نمایش دهند.مرغ مگس خوار با توانایی اندازه گیری هدف به روشی معنایی، به دنبال این بود که به کاربران بهترین نتیجه مدنظرشان را نمایش دهد.
- سرچ انسانی:
اگر در روزهای ابتدایی اینترنت از یک موتور جستجو استفاده میکرده اید، به یاد خواهید آورد که وقتی دانش شما در مورد یک موضوع خاص کم بود، یافتن چیزی که به دنبال آن هستید دشوار است.مرغ مگس خوار با تمرکز بر مترادف ها و موضوعات مرتبط با موضوع به دنبال حل این مشکل بود.
شاید شما نیز متوجه شده باشید که وقتی عبارتی را در بخش سرچ مینویسید،گوگل کلماتی را به شما پیشنهاد میدهد؛این پیشنهادها کار مرغ مگس خوار است.
- مبانی جستجوی صوتی:
مرغ مگس خوار باعث بهبود نتایج مجلی شد به طور مثال اگر شما سرچ کنید”سئو در اصفهان” گوگل تنها آن دسته از شرکت های سئو را به شما نمایش میدهد که در شهر اصفهان فعالیت دارند.ترکیبی از پردازش زبان محاورهای و درک درست از مقاصد انسان بر اساس دادههای مکان به این معنی است که آنچه امروز به آسانی استفاده میکنیم، نتیجه سالها تلاش برای تبدیل رویای جستجوی معنایی به واقعیت است.
الگوریتم کبوتر:
یکی از بزرگترین بهروزرسانیهای الگوریتم گوگل به خاطر نتایج جستجوی منقطه ای پیادهسازی شد و کسبوکارهای محلی تأثیرات این بهروزرسانی را در دادههای تحلیلی وبسایت خود مشاهده کرده اند. کاربران گوگل نیز از این به روزرسانی بهره مند شدن و تجربه جستجوی متفاوت وبهتری را از نظر مشاغل محلی به دست آوردند.
این بهروزرسانی الگوریتم گوگل با هدف ارائه نتایج جستجوی محلی بهتر با اولویت و امیتاز دادن به کسبوکارهای محلی که حضور ارگانیک قوی در جستجو دارند، ارائه شد.
ایده پشت الگوریتم کبوتر این بود که کسبوکارهای کوچک با مکانهای محلی شایسته حضور در جستجو درست به اندازه سایر مشاغل در منطقه هستند صرف نظر از اندازه یا محبوبیت برند.
دقیقاً چه چیزی با بهروزرسانی کبوتر تغییر کرد؟
برای اینکه گوگل، قابلیتهای جستجوی محلی خود را بهبود بخشد، صدها سیگنال رتبهبندی را برای جستجو و گوگل مپ افزایش داد.این مسئله منجر به این شد که پارامترهای رتبهبندی مکان و فاصله Google نیز برای ارائه بهتر نتایج محلی و مرتبط به کاربران براساس نزدیکی بهبود یافت.
جستجوی محلی از جولای ۲۰۱۴، زمانی که برای اولین بار این الگوریتم شروع به فعالیت کرد، به شدت بهبود یافته است.
الگوریتم گوگل،موبایل گدون:
در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵، گوگل بهروزرسانی سازگار با موبایل خود را منتشر کرد که به نام الگوریتم موبایل گدون معروف شد.
گوگل پیامی را در وبلاگ رسمی وب مستر خود منتشر کرد و همراه با یک عکس تفاوت یک صفحه موبایل فرندلی و غیر موبایل فرندلی را نمایش داد.
این به روز رسانی هیچ منطقه خاکستری و وسطی ندارد. صفحات شما یا سازگار با موبایل بودند یا اینطور نبودند.
وقتی نوبت به جستجو در دستگاههای تلفن همراه میرسد، کاربران باید مرتبطترین و به موقعترین نتایج را دریافت کنند، مهم نیست که اطلاعات در صفحات وب یا برنامههای سازگار با موبایل وجود داشته باشد.»
حوزه تاثیرپذیر این الگوریتم:
- فقط بر رتبه بندی جستجو در دستگاه های تلفن همراه تأثیر می گذارد.
- بر نتایج جستجو در همه زبان ها در سطح جهانی تأثیر می گذارد.
- برای صفحات جداگانه اعمال می شود، نه کل وب سایت ها.
گوگل به بهبود هر چه بیشتر تجربه کاربری و همسو کردن آن با رفتار کاربر و روندهای بازار توجه خاص و وسواس گونه ای دارد.
این بهروزرسانی واقعاً در مورد جستجوی ارگانیک نبود. این در مورد پاسخ دادن به رفتار مصرف کننده ای بود که از موبایل استفاده میکند.
گوگل تصمیم گرفت تا رفتار مصرف کننده را تغییر دهد و با آن سازگار شود. و این یک تصمیم درست برای گوگل بود و نتیجه ی آن این است که شرکت ها و وبسایت ها نیز باید خود را با رفتار مصرف کننده همسو کنند.
چرا گوگل اینقدر به تجربه کاربر با موتور جستجوی خود اهمیت می دهد؟ عمدتاً به این دلیل که بخش عمده ای از درآمد آنها هنوز از تبلیغات پولی در گوگل به دست می آید. آنها می خواهند بهترین تجربه ممکن را ارائه دهند تا مردم همچنان روی تبلیغات آنها کلیک کنند.
در مجموع آنچه باید به آن توجه کنیم این است که دانستن اصول و روش هایی که الگوریتم های گوگل از آن استفاده میکنند برای ما حیاتی است.
امیدواریم که این مطلب مفید بوده باشد.با اشتراک گذاری این مطلب به ما کمک کنید.