ساختار سایت چیست؟

یواست

سایت شما باید دارای یک ساختار تعریف شده  باشد، زیرا بدون یک ساختار تعریف شده، آن فقط مجموعه ای تصادفی از صفحات و پست ها خواهد بود. کاربران شما برای حرکت در سایت شما به این ساختار منظم نیاز دارند تا بتوانند از صفحه ای به صفحه دیگر کلیک کنند. گوگل همچنین از ساختار سایت شما برای تعیین اینکه چه محتوایی مهم است و چه چیزی کمتر مرتبط است استفاده می کند. در این پست از وبسایت جادوگر سئو هر آنچه را که باید در مورد ساختار سایت و اثر آن در سئو داخلی وبسایت بدانید را به شما آموزش میدهیم.

چرا ساختار سایت حائز اهمیت است؟

ساختار وب سایت شما هم برای دسترس پذیری و هم قابلیت یافته شدن آن بسیار مهم است. متاسفانه بسیاری از وبسایت‌ها فاقد ساختاری مناسب برای راهنمایی بازدیدکنندگان به اطلاعاتی هستند که به دنبال آن هستند. داشتن یک ساختار وبسایت واضح ومشخص  همچنین میتواند باعث درک بهتر سایت شما توسط موتور های جستجوی همچون گوگل  شود، بنابراین برای سئوی وبسایت شما بسیار بسیار مهم است. بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد این کار بیندازیم.

ساختار سایت و دسترس پذیری:

ساختار وب سایت شما تأثیر قابل توجهی بر تجربه بازدیدکنندگان شما (UX) دارد. اگر بازدیدکنندگان نتوانند محصولات و اطلاعات مورد نظر خود را بیابند، به احتمال زیاد به خریداران محصولات یا خدمات شما  تبدیل نخواهند شد. به عبارت دیگر، شما باید به آنها کمک کنید تا در سایت شما حرکت کنند. یک ساختار سایت مناسب به این مسئله کمک قابل توجهی خواهد کرد.

البته این مسئله تنها برای سایت های فروشگاهی حائز اهمیت نیست،بلکه وبسایت های خبری نیز دوست دارند تا مخاطبین در بین صفحات و مقالات مختلف آن ها گردش کرده و آنهارا مطالعه کنند.

ناوبری باید آسان باشد. شما باید پست ها و محصولات خود را دسته بندی کنید و  به مطالب مربوطه پیوند دهید تا به راحتی آنها را پیدا کنید. بازدیدکنندگان جدید باید بتوانند فوراً آنچه را که درباره آن می نویسید یا می فروشید درک کنند.

ساختار سایت و سئو داخلی:

یک ساختار وبسایت قدرتمند و  مستحکم به میزان زیادی شانس شما را برای رتبه بندی مناسب در موتورهای جستجو همچون گوگل افزایش می دهد. سه دلیل اصلی و بنیادی برای این مسئله وجود دارد که آشنایی با آن ها حیاتی است:

  1. به گوگل کمک می کند تا سایت شما را به درستی درک کند:
    نحوه ساختار وبسایت شما به گوگل سرنخ هایی اساسی در مورد اینکه  از کجا می تواند ارزشمندترین محتوای سایت شما را بیابد، می دهد. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند سایت شما عمدتاً در مورد چه مسئله ای است یا چه چیزی را می فروشید. ساختار مناسب سایت همچنین به موتورهای جستجو امکان می دهد مطالب را به سرعت پیدا و فهرست بندی کنند. بنابراین یک ساختار خوب باید منجر به رتبه بالاتر در گوگل شود.
  2. شما را از رقابت با خودتان باز می دارد:
    در سایتتان، ممکن است پست های وبلاگی کاملا مشابه داشته باشید. برای نمونه، اگر در مورد سئو مطالب زیادی می نویسید، می توانید چندین پست وبلاگ در مورد آموزش سئو داشته باشید که هر کدام جنبه متفاوتی را پوشش می دهد. در نتیجه، گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام یک از این صفحات مهم‌تر است و باید برای کلمه کلیدی “آموزش سئو”رتبه دهد، بنابراین شما با محتوای وبسایت خود برای کسب رتبه بالاتر در گوگل رقابت خواهید کرد. شما باید به گوگل اطلاع دهید که کدام صفحه از همه مهمتر است. برای انجام این کار به یک بک لینک داخلی و ساختار طبقه بندی خوب نیاز دارید، بنابراین همه آن صفحات می توانند باهم برای موفقیت وبسایت شما کار کنند، نه بر علیه شما.
  3. با تغییرات وب سایت شما سروکار دارد:
    محصولاتی که در فروشگاه خود می فروشید احتمالاً در طول زمان توسعه می یابند. محتوایی که می نویسید نیز همینطور است. احتمالاً با تمام شدن موجودی محصولات قدیمی تر، محصولات جدیدی را به وبسایت فروشگاهی خود اضافه می کنید  یا مقالات جدیدی می نویسید. شما نمی خواهید گوگل محصولات قدیمی یا پست های وبلاگ حذف شده را نشان دهد، بنابراین باید با این نوع تغییرات در ساختار سایت خود مقابله کنید.

یک ساختار سایت ایده آل:

ابتدا اجازه دهید تا با بررسی یک ساختار وبسایت ایده آل شروع کنیم: اگر یک وبسایت را از صفر شروع می کنید، چگونه باید سایت خود را سازماندهی کنید؟ ما فکر می کنیم یک وب سایت خوب سازماندهی شده شبیه یک هرم با چندین سطح است:

  1. صفحه اصلی
  2. دسته بندی ها
  3. زیردسته بندی ها(برای سایت هایی با موضوعات زیاد
  4. صفحات و پست های مجزا
ساختار سایت
منبع:یواست

صفحه اصلی وبسایت شما باید  در بالا باشد. سپس، شما چند بخش یا صفحه دسته در زیر آن دارید. شما باید بتوانید تمام محتوای خود را در یکی از این دسته بندی ها ثبت کنید. اگر سایت شما بزرگتر است، می توانید این بخش ها یا دسته ها را نیز به زیر دسته ها تقسیم کنید. در زیر دسته‌ها یا زیرمجموعه‌های شما، صفحات و پست‌های فردی شما قرار دارند.

صفحه اصلی:

در بالاترین سطخ ساختار وبسایت صفحه اصلی قرار دارد. صفحه اصلی شما باید به عنوان یک مرکز ناوبری برای بازدیدکنندگان شما عمل کند. این بدان معناست که در میان سایر موارد، باید به مهمترین صفحات خود از صفحه اصلی خود پیوند دهید. این کار باعث میشود که:

  • بازدیدکنندگان شما بیشتر به صفحاتی می‌رسند که می‌خواهید در آن قرار بگیرند.
  • شما به گوگل مهم ترین صفحات وبسایتتان را نمایش میدهید.

مراقب باشید که سعی نکنید به صفحات زیادی از صفحه اصلی خود پیوند دهید، زیرا باعث به هم ریختگی سایت می شود  و یک صفحه اصلی به هم ریخته بازدیدکنندگان شما را به جایی که مدنظرتان است راهنمایی نمی کند. اگر می خواهید صفحه اصلی خود را بیشتر بهینه کنید، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید.

ناوبری:

علاوه بر داشتن یک صفحه اصلی با ساختار مناسب، ایجاد یک مسیر ناوبری واضح و مناسب در سایت شما نیز حائز اهمیتی حیاتی است. ناوبری در سراسر سایت شما از دو عنصر اصلی تشکیل شده است: منو و راهنمای کاربر.

  • منو:

    ابتدا بیاید تا نگاهی به منو بیندازیم. منوی وب سایت رایج ترین راه و روش برای حرکت در وب سایت است و شما می خواهید که به بهترین نحو از آن استفاده کنید. بازدیدکنندگان از منوی شما برای دسترسی به بخش های مختلف وبسایت شما استفاده می کنند. این مسئله به مخاطبین شما کمک می کند تا ساختار وب سایت شما را درک کنند. به همین دلیل است که دسته بندی های اصلی سایت شما باید در منوی صفحه اصلی شما جایی داشته باشند.علاوه بر این، همیشه لازم نیست همه چیز را فقط در یک منو قرار دهید. اگر یک سایت بزرگ با دسته بندی های زیادی دارید، بهتر است از دو منو استفاده کنید.
    در انتها همانطور که برایصفحه اصلی گفتیم، نباید لینک های زیادی به منوی خود اضافه کنید. اگر این کار را انجام دهید، هم برای کاربران شما و هم برای موتورهای جستجو ارزش کمتری خواهند داشت.

  • راهنمای کاربر:

    شما می توانید ساختار سایت خود را با افزودن راهنمای کاربر به صفحات خود واضح تر کنید. راهنمای کاربر، لینک های قابل کلیکی هستند که معمولا در بالای صفحه یا پست قابل مشاهده هستند.(برای نمونه در بالای این پست نوشته شده است:سئو>مقالات آموزشی).راهنمای کاربر منعکس کننده ساختار سایت شماست و گوگل نیز برای آن ارزش بالایی را در نظر گرفته است. این راهنماها به بازدیدکنندگان کمک می کنند تا تعیین کنند  در کدام بخش از سایت شما هستند. آنها هم تجربه کاربری و هم سئوی سایت شما را بهبود می بخشند.

تاکسونومی:

تاکسونومی یا طبقه بندی ها برای طبقه بندی محتواها براساس یک ویژگی مشترک استفاده میشوند.افراد حاضر در وبسایت ما درصورتی که بخواهند تمامی مطالب یا محصولات دارای آن ویژگی مشخص را داشته باشند به راحتی با کلیک بر روی آن تاکسونومی میتوانند دسترسی داشته باشند. در سایت های وردپرسی به طور پیشفرض،دسته ها و برچسب ها تاکسونومی هستند.

دسته ها:

ما از دسته ها برای دسته بندی گسترده محتواها و محصولات وبسایت خود استفاده میکنیم. دسته‌ها، ساختاری هستند  هستند که می‌توانند موضوعات کلی سایت شمارا نمایش دهند.همچنین شما قادر هستید تا با ایجاد زیردسته هایی جنبه های مختلف یک دستع بندی کلی را نمایش دهید.در هنگام تعیین دسته بندی ها، مطمئن شوید که دسته بندی های اصلی  را حتما حتما به منوی اصلی سایت اضافه کنید.

برچسب ها:

تفاوت بین دسته ها و برچسب ها بیشتر به نحوه ساختاربندی مربوط می شود. دسته ها سلسله مراتبی هستند: می توانید زیرمجموعه ها و حتی زیر شاخه ها داشته باشید. با این حال، برچسب ها این سلسله مراتب را ندارند. برچسب ها فقط می گویند: “سلام، این مقاله یا محصول دارای این ویژگی خاص است که ممکن است برای شما جالب باشد.”
اینطور فکر کنید: دسته ها فهرست مطالب وب سایت شما هستند و برچسب ها شاخص هستند.

از ایجاد برچسب های زیاد خود داری کنید. اگر یک برچسب منحصر به فرد جدید به هر پست یا مقاله اضافه کنید، چیزی را ساختار نمی دهید. مطمئن شوید که هرکدام حداقل دو بار استفاده می شود و برچسب های شما مقالاتی را که واقعاً به هم تعلق دارند گروه بندی می کند.

برخی از تم های وردپرس برچسب ها را با هر پست نشان می دهند، اما برخی نه. اطمینان حاصل کنید که برچسب‌های شما در جایی، ترجیحاً در پایین مقاله یا در نوار کناری، در دسترس بازدیدکنندگان شما هستند. پس سعی کنید در انتخاب قالب یا در هنگام طراحی سایت به این نکته توجه کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − چهار =

شروع گفتگو
راهنمایی نیاز دارید؟
واحد پشتیبانی جادوگر سئو
کارشناسان جادوگرسئو آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما هستند.