پیش از این در پستی تحت عنوان “الگوریتم های گوگل چیست” به معرفی کامل الگوریتم های گوگل پرداخته بودیم.امروز تصمیم گرفتیم تا برای شما در سایت جادوگر سئو، کاملترین آموزش الگوریتم پاندا گوگل در سال ۲۰۲۱ رو قرار بدیم.
الگوریتم پاندا که بود و چه کرد؟
الگوریتم پاندا نخستین بار در فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی بود که فعالیت خود را آغاز کرد. الگوریتم پاندا را میتوان پاسخ شرکت گوگل به سواستفاده از سئوکاران کلاه سیاه از مزرعه های محتوایی دانست.
این پاندا در طی این ۱۰سال رشد کرده و هم اکنون یکی از مهم ترین عامل های رتبه بندی سایت ها و سئوی وبسایت هست.
پاندا متمرکز بر چیست؟
پاندا بیشتر متمرکز بر کیفیت محتوای منتشر شده در اینترنت و بررسی میزان رضایت مخاطب از متن هست.درواقع باید بگوییم که پاندا متمرکز بر دو سمتیست که گوگل سعی در برقراری ارتباط بین آنان دارد؛تولیدکنندگان محتوا و مخاطبین.
این الگوریتم به سایت هایی که بخاطر داشتن محتوای بیکیفیت ممکن بود جریمه شوند،توصیه کرد تا با نوشتن محتواهای با کیفیت، حذف کلمات زائد و مزرعه های فارم و توجه به بهبود تجربه کاربری و بهبود خوانایی محتوا، خطر جریمه شدن را از سر خود دور کنند.
مواردی که میتواند منجر به جریمه شدن توسط پاندا گردد:
در ادامه مواردی را برایتان اعلام میکنیم که ممکن است باعث جریمه شدن شما توسط پاندا شود.
نکته:این موارد تنها به صورت نمونه بیان شده است و موارد دیگری نیز وجود دارد:
- استفاده از مقالات منتشر شده دیگران(مطالب کپی شده)
- متن های بی کیفیتی که به سرعت و بدون دقت نگارش شده اند.
- استفاده بیش تز حد از تصاویر بزرگ یا سایر محتوای مزاحم(منظور این است که تمرکز اصلی بر محتوا نباشد وگرنه استفاده از عکس برای خوانایی پست بسیار خوب و مفید است.
الگوریتم پاندا و یادگیری ماشینی:
الگوریتم پاندا با استفاده از یادگیری ماشینی مرتبا اطلاعات خود را در مورد نحوه رفتار کاربران در صفحات وبسایت ها به روز میکند.
نکاتی اساسی درمورد پاندا:
پاندا درباره محتوای تکراری نیست:
یکی از معروفترین شایعات که ممکن در سایت های زیادی در مورد پاندا ببینید، این است که پاندا متمرکز بر محتوای تکراری است. جان مولر،مدیر آنالیز وبمستر گوگل، پیش از این تایید کرده است که محتوای تکراری مستقل از پاندا است. کارمندان گوگل البته این نکته را بیان داشته اند که پاندا محتوای منحصر به فرد را امتیاز میدهد. چیزی که پاندا واقعا به دنبال آن میگردد این است که اطلاعات منحصربهفردی تولید شود که ارزش فوقالعادهای را برای کاربران فراهم کند.
مولر همچنین به یکی از وبلاگ نویسان گفت که حذف موارد تکراری فنی در واقع یک اولویت بسیار کم است و آنها باید در عوض به این فکر کنند که چه مواردی وب سایت شما را در مقایسه با سایت های رقیب شما متمایز میکند. در سال ۲۰۲۱، جان مولر توضیح داد که محتوای تکراری یک عامل رتبه بندی منفی نیست.
آیا برای رفع جریمه های پاندا باید محتوا را حذف کنید؟
مسئولان گوگل بارها اذعان داشته اند که:ما حذف محتوا را به طور کلی برای پاندا توصیه نمی کنیم، بلکه محتواهای آن پست را با محتواهای با کیفیت بالاتری بهبود ببخشید.
به طور کلی، کیفیت سایت باید به طور قابل توجهی بهبود یابد تا بتوانیم به محتوا اعتماد کنیم. گاهی اوقات چیزی که با سایتی مانند آن می بینیم محتوای کم کیفیتی دارد، شاید محتوایی وجود داشته باشد که از منابع دیگر جمع آوری می کنید، شاید محتوای تولید شده توسط کاربر وجود داشته باشد که در آن افراد مقالاتی را ارسال می کنند که به نوعی کیفیت پایینی دارند، و اینها همه مواردی هستند که به عنوان محتوای کم کیفیت ممکن است شناخته شوند. چیزهایی که ممکن است بخواهید به آنها نگاه کنید و بگویید چه کاری می توانم برای بهبود آن انجام دهم. از یک طرف، اگر بخواهم این مقالات را نگه دارم، شاید از ظاهر شدن آنها در جستجو جلوگیری کنم. شاید باید از یک تگ noindex برای این موارد استفاده کنید.
جان مولر
همانطور که در صحبت های جان مولر خواندیم:
پاسخ گوگل همیشه یا استفاده از تگ برای عدم ایندکس یا بهبود محتوا بوده است.
پاندا و محتوای تولید شده توسط کاربر:
پاندا محتوای تولید شده توسط کاربران وبسایت شما را به طور خاص مورد بررسی خود قرار نمی دهد. اگرچه که ممکن است محتوای تولید شده توسط کاربران نیز بررسی شود، اما سایتهایی را که محتوای با کیفیت پایین تولید میکنند – مانند پستهای مهمانی که به صورت هرزنامه و با استفاده از تکنیک های کلاه سیاه سئو نوشته میشوند -را تحت تاثیر قرار دهد.
تعداد کلمات یک شاخص رتبه بندی نیست:
متاسفانه بسیاری از سایتها این اشتباه را مرتکب میشوند که هرچه تعداد کلمات پست بیشتر باشد،بهتر است.
شما باید تعداد کلمات را براساس محتوا انتخاب کنید اگر موضوع را با ۳۰۰ کلمه میتوانید بیان کنید،از اضافه گویی الکی خود داری نمایید. درست است که کلمات بیشتر میتواند به رشد پست شما کمک کند اما تنها به شرطیکه ارزش برای مخاطبین شما ایجاد کند.