اگر شما نیز به بهبود رتبه در گوگل و بهینه سازی سایت خود فکر میکنید لازم است که بدانید موتورهای جستجو چگونه ایندکس میکنند؟ در این پست از جادوگرسئو با ما همراه باشید.
موتورهای جستجو امروزه تبدیل به بخش مهمی از زندگی روزمره ما شده اند؛اتفاقی که امروزه با افزایش صحبت ها در مورد متاورس افزایش نیز یافته است. از یافتن دستور غذاها گرفته تا اخبار، از تصاویر گرفته تا ویدیوها، ما از موتورهای جستجوی همچون گوگل برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنیم. اما واقعاً موتورهای جستجو چگونه اطلاعات مورد نیاز مارا در اختیارمان قرار میدهند؟
موتورهای جستجو میلیون ها صفحه وب را بررسی می کنند تا بتوانند مفیدترین اطلاعات را برای هر درخواست جستجو ارائه دهند. سپس این موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم های سئو، آن اطلاعات را سازماندهی می کنند و به ما نتایج را نمایش میدهند.
گوگل و سایر موتورهای جستجو، تجربه کاربران را بر هر شاخص دیگری در اولویت قرار می دهند. بنابراین، هدف آنها ارائه بهترین نتایج برای هر سرچ است.پس با توجه به این مسئله لازم است تا پرسونای مخاطب کسب و کار خود را به خوبی بشناسید.
کاربران موضوع مورد نظر خود را در بخش سرچ وارد می کنند و موتورهای جستجو از طریق فهرست صفحات وب خود برای یافتن بهترین موارد منطبق را بررسی می کنند. سپس این موارد توسط الگوریتم ها رتبه بندی می شوند و در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نمایش داده می شوند.
برای کسب و کارها، موتورهای جستجو ابزاری برای بازاریابی محصولات و خدماتشان است اما چگونه باید سئو فروشگاه اینترنتی خود را انجام بدهید؟
مراحل کار موتورهای جستجو:
- موتورهای جستجو ابتدا با استفاده از خزنده های وب وبسایت ها را مرتبا میخزند و اطلاعات موجود در آنهارا دسته بندی میکنند.
- اطلاعات دسته بندی شده توسط الگوریتم ها،تحلیل و رتبه بندی میشوند.
- اطلاعات دسته بندی شده به مخاطب ها براساس موضوع سرچشان نمایش داده میشوند
با گذشت زمان، موتورهای جستجو پیشرفته تر و پیچیده تر شده اند. آنها می توانند مستقیماً در صفحات نتایج موتورهای جستجو به سؤالات پاسخ دهند،یا تفاوت بین کلمه های کِشتی و کُشتی را به راحتی متوجه شوند.
در سال ۲۰۲۰میلادی بود که گوگل بیش از ۶۰۰۰۰۰ آزمایش را برای بهبود الگوریتم جستجوی خود انجام داد.
موتورهای جستجو چگونه ایندکس میکنند؟
ما بر جستجوی ارگانیک متمرکز خواهیم بود، اما ابتدا باید به طور خلاصه در مورد یک مسئله مهم صحبت کنیم:
نتایج جستجوی پولی چی هستند؟
واقعیت این است که نتایج سرچ ارگانیک برای موتورهای جستجو درامدی ندارد،اگرچه که تمامی آن ها از جمله گوگل و بینگ آن هارا به بهترین نحو نمایش میدهند.
گوگل درامد اصلی خود را از تبلیغات کلیکی گوگل به دست میاورد. درواقغ،گوگل موتور جستجو تبلیغاتی است که کاربران را با فهرست های ارگانیک به سمت نتایج جستجوی پولی خود می کشاند. پس نتایج ارگانیک وسیله ای برای رسیدن به هدف است. بنابرین باید انتظار داشته باشید که ممکن است مواردی در جستجوها وجود داشته باشند که از اصولی که بعد از این میگوییم پیروی نکنند.
اما اجازه دهید تا به مفهوم ایندکس کردن توسط موتورهای جستجو برگردیم.
ایندکس کردن جایی است که همه چیز برای یک موتور جستجو شروع می شود.
هنگامی که یک صفحه جدید در سایت خود ایجاد می کنید، راه های زیادی وجود دارد که می توان آن را ایندکس کرد.
ساده ترین روش برای ایندکس کردن یک صفحه این است که هیچ کاری انجام ندهید.گوگل دارای خزنده هایی است که پیوندها را دنبال می کنند و بنابراین، به شرطی که سایت شما از قبل در فهرست گوگل قرار داشته باشد و به محتوای شما در وبسایتتان(معمولا از صفحه اصلی)لینک داده شده باشد، گوگل آن را کشف کرده و به فهرست خود اضافه می کند.
اما اگر بخواهیم ربات گوگل سریعتر به صفحه ما برسد، چه طور؟
- یکی از روش ها این است که اگر شما محتواهای سایت خود را در زمان مشخصی منتشر کنید،گوگل متوجه این مسئله میشود و در زمانی که معمولا شما محتواهای خود را منتشر میکنید به سایت شما سر میزند پس سعی کنید یک برنامه محتوایی مشخص داشته باشید و محتواهای مهم وبسایت خود را بر طبق آن منتشر کنید.
- استفاده از نقشه سایت:استفاده از نقشه سایت XML و ارسال آدرس آن در کنسول جستجوی گوگل لیستی از تمام صفحات سایت و همچنین جزئیات بیشتری در مورد آن، مانند آخرین زمان اصلاح آن، می دهد.ما به شما توصیه میکنیم که حتما با استفاده از یک افزونه سئو خوب همچون افزونه یواست سئو،نقشه سایت خود را بهینه سازی کنید.
- درخواست ایندکس شدن:در کنسول جستجوی گوگل میتوانید درخواست ایندکس شدن کنید.برای این کار شما باید با کلیک بر روی فیلد جستجوی بالا ادرس صفحه مورد نظر خود را وارد و اینتر کنید.اگر صفحه شما پیش از این توسط گوگل شناخته شده باشد، مجموعه ای از اطلاعات در مورد آن صفحه به شما نمایش داده می شود اما مسئله ای که در آن مقاله به آن میپردازیم دکمه “Request Indexing”است که با درخواست آن از خزنده های گوگل درخواست میکنید تا آن صفحه را بررسی و ایندکس کنند.
- انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی:بالاتر به این اشاره کردیم که گوگل با استفاده از لینک های موجود در وب به دنبال لینک های جدید و تلاش برای ایندکس کردن آنها میپردازد و بهترین محل برای این کار شبکه های اجتماعی هستند زیرا که گوگل به خوبی آنان را میشناسد.(انتشار محتوا برای سئوی سایت شما نیز خوب است که در آینده در بخش مقالات آموزشی سئو سایت جادوگر سئو به آن میپردازیم.)
بودجه خزش چیست؟
ما واقعاً نمیتوانیم در مورد ایندکس کردن بدون صحبت در مورد بودجه خزش صحبت کنیم. اساساً بودجه خزش اصطلاحی است که برای توصیف میزان منابعی که گوگل برای خزیدن یک وب سایت صرف می کند،استفاده می شود. بودجه اختصاص داده شده بر اساس ترکیبی از عوامل است که دو عامل اصلی عبارتند از: سرعت سرور شما (یعنی چقدر گوگل می تواند بدون تضعیف تجربه کاربری شما بخزد). سایت شما چقدر معتبر است
. اگر شما یک سایت خبری بزرگ با محتوای به روز رسانی دائمی که کاربران موتورهای جستجو می خواهند از آن آگاه باشند، راه اندازی کنید، سایت شما به طور مکرر خزیده می شود (به جرأت می گویم … دائما).نکته مهم در مورد بودجه خزش این است که به مرور در صورتی که با الگوریتم های گوگل و براساس نیاز مخاطبینتان پیش بروید بهبود میابد.