آیکون های قابل دسترس در طراحی سایت

آیکون
با یک جستجو در گوگل درمییابیم که کلمهی Icon برگرفته از واژهی یونانی eikόn به معنی تصویر است. در یونان باستان از این کلمه برای توصیف نقاشیهایی از مسیح یا شخصیتهای مذهبی دیگر که روی چوب حکاکی میشدند، استفاده میشد. اما امروزه اگر بخواهیم از منظر دنیای دیجیتال یک تعریف سریع، ساده و قابل درک از آیکون ارائه کنیم، باید بگوییم:
آیکون یا به انگلیسی ICON، نماد یا نمایشی گرافیکی در قالب تصویری کوچک است که برای کمک به کاربر و دسترسی سریع او به یک نرمافزار، برنامه، ابزار، فایل و … ساخته شده است.
آیکونها ساختهشده از تصاویری هستند که برای کاربر آشنا بوده و چیز خاصی را برای او تداعی میکنند.
فرقی نمیکند که از ویندوز استفاده میکنید یا مک، آیفون یا اندروید، همه این سیستم عاملها دارای رابط گرافیکی کاربری خاص خود هستند که در آنها از آیکونهایی با اشکال، رنگها و اندازههای مختلف استفاده شده است.
آیکون ها در طراحی
آیکون ها به طور گسترده در طراحی وب استفاده می شوند و کاربرد بسیاری در طراحی سایت و طراحی برنامه های مخلتف را دارا می باشند.
آنها می توانند توجه را به قسمت های مهم یک صفحه وب جلب کنند، به عنوان یک خلاصه نویسی در جایی که متن مناسب نیست عمل کنند، برند را تقویت کنند، و بازدیدکنندگان را با موانع زبانی آگاه کنند.
آیکون ها باید واضح، و آشکار و روشن باشند و هر قابلیت و امکاناتی را به درستی تعریف کنند، همچنین جزئیات آیکون ها ، تعادل در رنگها و غیره نیز باید رعایت شود و اینکه آیکون ها می بایستی به راحتی در سیستم عامل های مختلف بدون هیچ مشکلی قابل رویت باشند.
آیکون ها نقش بسیار مهمی در ایجاد یک رابطه قوی بین وب سایت و کاربران آن را ایفا می کنند.
انواع آیکون ها
- آیکون های نماد جهانی : این آیکون ها معمولا پر استفاده ترین و شناخته شده ترین نوع آیکون ها به شمار می آیند . تقریبا در هر زبان و فرهنگی این آیکون ها معنا و مفهوم یکسانی دارند. مانند آیکون خانه، انسان، جستجو، سبد خرید و غیره.
- آیکون تصویری: این آیکون ها به صورت تصاویر معمولی و شکل نماد یک آیکون نشان داده می شوند. این آیکون ها معمولا با فرمت png,jpeg نشان داده می شود ، در میان تمامی آیکون های طراحی وب سایت این آیکون ها ساختار ساده تری دارند.
- آیکون های اختصاصی : به آیکون هایی گفته می شود که مختص به یک شرکت و یا برند خاصی می باشند . استفاده از این آیکون ها برای عموم مجاز نمی باشد و هر شرکتی می تواند آیکون مورد نیاز خود را طراحی و از آن در وب سایت خود استفاده نماید.
دسترسی
دسترسی به وب یکی از مهم ترین دغدغه های دیجیتالی امروزه است که بر هر کسب و کاری تأثیر می گذارد. با توجه به این واقعیت، کسبوکارها تلاش میکنند تا اطمینان حاصل کنند که وبسایتهایشان فرصتهای برابر برای همه فراهم میکند و با استانداردهای دسترسی جهانی مطابقت دارند.
با این حال، در حالی که با مشکلات دسترسی مواجه می شوند، طراحان وب اغلب برخی از موارد جزئی را که ممکن است تأثیر زیادی داشته باشند نادیده می گیرند. آنها باید بدانند که دسترسی به محتوای وب سایت محدود نشود و همچنین باید نماد دسترسی به وب را برای دسترسی به همه کاربران اینترنت دریافت کنند.

قابل مشاهده بودن برای همه کاربران
آیکون های متریال، نمادهای مسطح، نمادهای نازک، آیکون های آماده یا کاملا سفارشی، نمادهای برند… مهم نیست که چه نوع آیکون های وب را انتخاب می کنید، همان قانون اعمال می شود: نیاز به قابل مشاهده بودن برای همه کاربران. بنابراین، از خود میپرسید: “چگونه آیکونها را برای… همه در دسترس قرار دهیم؟”.
زیرا، اگر کنتراست رنگ آن چنان کم باشد که برخی از کاربران آن را نبینند، بیهوده با طراحی آیکون های وب چشم نواز پیش می روید.
آیکونهای قابل دسترسی
نمادهایی هستند که برای همه بازدیدکنندگان وبسایت، صرفنظر از هرگونه نقص، ناتوانی یا محدودیتهایی که ممکن است داشته باشند، قابل درک هستند.
آیکونهای قابل دسترسی تضمین میکنند که هر بازدیدکننده میتواند نمادهای صفحه و اطلاعات یا عملکرد مرتبط با آنها را درک کند و به آنها دسترسی داشته باشد.
بیش از یک میلیارد نفر با نوعی معلولیت زندگی می کنند، و ما شرط می بندیم که این کاربران بخش قابل توجهی از پایگاه کاربران شما را تشکیل می دهند.
پیروی از دستورالعملهای دسترسپذیری در تمام جنبههای طراحی سایت شما – از جمله نمادها – تضمین میکند که افراد دارای معلولیت، آسیبها و محدودیتها از تجربه مشابه بقیه بازدیدکنندگان خود محروم نخواهند شد.

چگونه آیکون های قابل دسترس بسازیم
برای اینکه آیکون های خود را برای بازدیدکنندگان در وب سایت یا برنامه خود در دسترس قرار دهید، باید از تعدادی اصول دسترسی پیروی کنید. در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام طراحی یا اجرای مجموعه آیکون ها در نظر داشته باشید.
♦ آیکون ها را به وضوح در صفحه نمایان کنید.![]()
برای در دسترس بودن، نمادها باید به وضوح در صفحه وب قابل مشاهده باشند. اگر نمادی برای مشاهده ابتدا نیاز به تعامل از سوی کاربر داشته باشد (مثلاً یک کلیک یا نگه داشتن ماوس)، ممکن است از قلم افتاده باشد، به این معنی است که همه کاربران اطلاعات یکسانی را از صفحه دریافت نخواهند کرد.
♦ اندازه گیری پیکسل و ابعاد مربع را در نظر بگیرید
بیشتر آیکون ها دارای ابعاد مربع هستند. اگر کنجکاو هستید که کدام اندازهها برای آیکونهای وب مورد استفاده قرار میگیرند، در اینجا چند نمونه محبوب آورده شده است:
۱۲۸×۱۲۸
۱۶*۱۶
۵۱۲×۵۱۲
۶۴×۶۴
۲۵۶×۲۵۶
♦ آیکون ها را به اندازه کافی بزرگ کنید تا ببینید و با آنها تعامل داشته باشید.
اندازه آیکون نیز مهم است، به ویژه برای پیوندهای آیکون. یک اندازه خوب برای به خاطر سپردن ۴۴ در ۴۴ پیکسل است، زیرا برای برخی از کاربران دیدن یا ضربه زدن روی دستگاه تلفن همراه خود، آیکونی کوچکتر از آن دشوار است. اندازه نماد خود را بررسی کنید و در صورت لزوم قبل از اینکه آن را صادر کنید، آن را تنظیم کنید.
♦ متن جایگزین مختصر و موثر بنویسید.
متن جایگزین (یا متن جایگزین به اختصار) برای تصاویر قابل دسترس ضروری است، زیرا تصویر را برای بازدیدکنندگان با استفاده از صفحه خوان ها توصیف می کند. در مورد نمادها، از متن جایگزین استفاده کنید که عملکرد آیکون را هنگام کلیک کردن توضیح می دهد
شروع به دسترسی به نمادهای وب خود کنید.
گنجاندن قابلیت دسترسی در نمادهای شما برای کمک به بازدیدکنندگان شما برای درک وب سایت شما حیاتی است. آنها باید به راحتی دیده شوند، به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد، و بتوانند به تنهایی یا با متن همراه قابل درک باشند. برای شانس تعامل بهتر، ارزش آن را دارد که برای درست کردن آن زمان بیشتری صرف کنید.
