بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) – یک مرور کلی
بازاریابی موتورهای جستجو، عمل بازاریابی یک کسب و کار با استفاده از تبلیغات پولی است که در صفحات نتایج موتورهای جستجو (یا SERP) ظاهر می شوند.
تبلیغکنندگان روی کلمات کلیدی پیشنهاد میدهند که کاربران سرویسهایی مانند Google و Bing ممکن است هنگام جستجوی محصولات یا خدمات خاص وارد کنند، که به تبلیغکننده این فرصت را میدهد تا تبلیغات آنها در کنار نتایج مربوط به آن عبارتهای جستجو نمایش داده شود.
این تبلیغات که اغلب با عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک شناخته می شوند، در قالب های مختلفی ارائه می شوند. برخی از آنها تبلیغات کوچک و مبتنی بر متن هستند، در حالی که برخی دیگر مانند تبلیغات فهرست محصولات (PLA که به عنوان تبلیغات خرید نیز شناخته میشوند) تبلیغات بصریتر و مبتنی بر محصول هستند که به مصرفکنندگان اجازه میدهند اطلاعات مهمی مانند قیمت را در یک نگاه ببینند.
بزرگترین نقطه قوت SEM این است که به تبلیغ کنندگان این فرصت را می دهد تا تبلیغات خود را در مقابل مشتریان با انگیزه ای قرار دهند که آماده خرید در لحظه دقیقی هستند که آماده خرید هستند.
هیچ رسانه تبلیغاتی دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد، به همین دلیل است که بازاریابی موتورهای جستجو بسیار موثر و روشی شگفت انگیز برای رشد کسب و کار شما است.
بازاریابی موتورهای جستجو(SEM)

مفاهیم اولیه SEM
SEM یک موضوع بسیار گسترده است که راه های مختلفی برای بررسی دارد.
SEO و SEM در استراتژی های بازاریابی آنلاین ضروری هستند، اما دو علامت اختصاری نیز هستند که منجر به سردرگمی زیادی می شوند. کدام یک برای برند شما بهتر است و چگونه می توانید از هر دو برای افزایش ترافیک و افزایش تبدیل استفاده کنید؟
موقعیت یابی SEM:
موقعیت یابی بازاریابی موتورهای جستجو روش پولی است که برای به دست آوردن سریع موقعیت در موتورهای جستجو استفاده می شود.
کمپین SEM:
کمپین SEM نشان دهنده کل استراتژی تبلیغاتی است که تبلیغات را در موتورهای جستجو مانند گوگل ایجاد می کند. یک کمپین می تواند گروه های تبلیغاتی و کلمات کلیدی مختلفی را در بر بگیرد تا موقعیت یابی را افزایش دهد.
SEM در گوگل:
محبوب ترین شکل SEM در تبلیغات گوگل است. برای ایجاد یک کمپین SEM در گوگل، از کلی ترین به ملموس ترین آن بروید. روش های مختلفی برای تبلیغات در گوگل ادز با گزینه ها و ساختارهای تبلیغاتی متنوع وجود دارد.
تفاوت SEO و SEM در چیست؟![SEO or SEM]()
SEO و SEM در واقع دو روی یک سکه هستند، اما از اقدامات بسیار متفاوتی تشکیل شده اند و به جنبه های مختلف بازاریابی مربوط می شوند. گاهی اوقات این دو اصطلاح با هم برای اشاره به مجموعهای از فعالیتهای مشابه استفاده میشوند، که ممکن است برای کسانی از ما که با این دنیا آشنا نیستیم گیجکننده باشد.
امروزه اصطلاح SEM به صورت اختصاصی برای سرچ های پرداخت شده یا تبلیغات کلیکی به کار برده می شود. طبق تعریف سایت Search Engine Land واژه ی SEM یا Search Engine Marketing فرآیند افزایش ترافیک سایت از طریق تبلیغات پولی بر روی موتورهای جست و جو است.
سیستمی که در آن مشاغل به گوگل پول می دهند تا تبلیغات خود را در نتایج جستجو نشان دهد. و SEO یا Search Engine Optimization در مقابل به عنوان فرآیند افزایش ترافیک بدون پرداخت هزینه و به صورت ارگانیک تعریف شده است. و کسب و کارها برای ترافیک و کلیک ها به گوگل پول نمی پردازند. در عوض، آنها با داشتن مرتبط ترین محتوا برای جستجوی کلمه کلیدی مشخص، جایگاهی رایگان در نتایج جستجو کسب می کنند.
این دو استراتژی می توانند در کنار یک دیگر قرار بگیرند و فرآیند دیجیتال مارکتینگ شرکت شما را تکمیل کنند.
هر دو SEO و SEM باید بخش های اساسی استراتژی بازاریابی آنلاین شما باشند. سئو یک راه قدرتمند برای هدایت ترافیک همیشه سبز در بالای قیف است، در حالی که تبلیغات موتورهای جستجو راهی بسیار مقرون به صرفه برای جذب تبدیل در پایین قیف است.
هر حرفه ای دیجیتال مارکتینگ باید درک کاملی از این دو اصطلاح (SEO و SEM) داشته باشد و اهمیت آنها را در عرصه بازاریابی درک کند.
سئو چیست و چگونه کار می کند؟
سئو بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما است و صرف نظر از اینکه در چه زمینه ای از بازاریابی دیجیتال تخصص دارید، برخی دانش ضروری است.
NetMarketShare ادعا میکند که تا سال ۲۰۱۷، گوگل بیش از ۷۹ درصد از ترافیک جستجو را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است و سایر موتورهای جستجوی اصلی هر کدام با ۷ درصد یا کمتر از آن عقب هستند.
بنابراین، تمرکز اصلی هنگامی که ما در مورد موتورهای جستجو در زمینه سئو صحبت می کنیم، گوگل است، اما هنوز باید به یاد داشته باشیم که سایر Bing، Baidu و Yahoo هنوز در حال اجرا هستند (اما به سختی)
Internet Live Stats ادعا می کند که روزانه بیش از ۶۶۰۰۰ جستجو در هر ثانیه در گوگل انجام می شود. (توجه داشته باشید که این رقم در زمان نگارش این مقاله گرفته شده است – اگر روی پیوند کلیک کنید احتمالاً عدد متفاوتی پیدا خواهید کرد، زیرا دادههای این منبع در زمان واقعی جمعآوری میشوند.)
این مقدار فعالیت زیادی برای هر کسبوکاری است. برای رقابت با و به همین دلیل است که SEO یک حوزه مهم (اما مشکل) در بازاریابی دیجیتال است.
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) به فرآیندی اشاره دارد که توسط آن موتورهای جستجو محتوا را «خزیدن» می کنند تا ببینند چقدر برای جذب ترافیک موثر است. موتورهای جستجو تعدادی از چیزهای یک وب سایت (مانند کلمات کلیدی، برچسب ها و عنوان پیوندها) را ارزیابی می کنند و آن را از نظر ظرفیت جذب ترافیک ارگانیک بر اساس عوامل مختلف رتبه بندی می کنند.
برخی از مواردی که خزنده ها به دنبال آن هستند عبارتند از:
- محتوای با کیفیت: داشتن محتوای با کیفیت عالی این پیام را به موتورهای جستجو ارسال می کند که وب سایت و کسب و کار شما در حال ارائه کالا یا خدمات قانونی است. بخشی از روشی که آنها شما را ارزیابی می کنند از طریق لینک سازی و کلمات کلیدی است.
- تجربه کاربری: آیا وب سایت شما برای کاربران طراحی شده است که تجربه ای بدون اصطکاک داشته باشند؟ آیا پیمایش سریع و آسان است؟ آیا کاربران می توانند به راحتی به اهداف نهایی خود (به عنوان مثال: خرید) برسند؟
- الگوهای پیوند: آیا به سایت های معتبر بک لینک می دهید؟ لینک های ورودی شما از کجا می آیند؟
هر کسی می تواند اصول اولیه سئو را بیاموزد و آن را در استراتژی فروش دیجیتال، بازاریابی و محتوای خود بگنجاند. و وقتی یاد بگیرید که چگونه آن را به خوبی انجام دهید، مطمئناً ترافیک بیشتری را به همراه خواهد داشت.
اما یادگیری نکات و نکات نیاز به زمان و دانش فنی دارد – در بیشتر موارد، اگر به دنبال این هستید که واقعاً وب سایت خود را تبدیل به تبدیل کنید، ایده خوبی است که یک متخصص سئو را استخدام کنید.
همچنین باید توجه داشته باشید که مدتی طول می کشد تا گوگل سایت شما را بشناسد و به آن پاداش دهد – اگر سایت شما کاملاً جدید باشد، احتمالا برای مدتی طولانی مورد توجه گوگل قرار نمی گیرد.
SEM چیست و چگونه کار می کند؟
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) توصیفی است که انواع مختلفی از تبلیغات جستجوی پولی را در خود جای داده است. این همان چیزی است که شما به عنوان تبلیغ گوگل می بینید و معمولا در بالای لیست صفحه قرار می گیرد.
معمولاً این به جای گذاری و استفاده از کلمه کلیدی مربوط می شود و این یکی از راه هایی است که چرا انجام آن به خوبی می تواند به دانش و استراتژی بیشتری نیاز داشته باشد.
در اینجا چند نمونه از فعالیت های تبلیغاتی مبتنی بر SEM آورده شده است:
- کمپین های تبلیغاتی هدفمند (پرداخت شده).
- نوشتن کپی با استفاده از کلمات کلیدی بسیار انتخابی
- حصول اطمینان از اینکه فعالیت های تبلیغاتی در محدوده بودجه اختصاص داده شده قرار می گیرند
- استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد مانند نرخ کلیک (CTR) و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) برای فعالیت های تبلیغاتی آینده
SEM برای شناخت نام تجاری عالی است زیرا به این معنی است که هر بار که کسی جستجو می کند در صدر لیست قرار می گیرید. همچنین یک راه عالی برای وارد کردن ترافیک هدفمند به وب سایت شما است.
و از آنجایی که مربوط به تبلیغات پولی است، درک ROI شما به صورت مستقیم آسان است – شما از تبلیغات پولی استفاده می کنید و می توانید بر ترافیک آن ها نظارت داشته باشید و سپس بر اساس این اطلاعات کمپین ایجاد کنید.
معایب SEM
معایب SEM این است که به دانش و ابزارهای ویژه بیشتری نیاز دارد (مانند Google AdSense). اگر در این زمینه به خوبی مسلط نیستید، احتمالاً می خواهید فردی را با تخصص قابل توجهی در بازاریابی وب و کمپین های تبلیغاتی استخدام کنید تا از پس این کار برآید و ارزش آن را داشته باشد.
جادوگر سئو چیست؟
یک چیز خوب است
SEM
SEO
SEO و SEM: مسیرهای آینده![]()
SEO و SEM همچنان به تغییر خود ادامه می دهند زیرا موتورهای جستجوی اصلی به طور مداوم پارامترهای خود را برای رتبه بندی تغییر می دهند. به همین دلیل، پیش بینی آنچه قرار است اتفاق بیفتد دشوار است، اما در اینجا برخی از جهت گیری های احتمالی وجود دارد.
UX (تجربه کاربر) همچنان برای سئو مهم تر خواهد شد. این یک روند فعلی است و با توجه به اینکه گوگل می خواهد به کاربرپسندترین سایت ها پاداش دهد، منطقی است.
AMP
پروژه تسریع شده موبایل گوگل (AMP) محبوبیت بیشتری به دست خواهد آورد. AMP یک همکاری بین توسعه دهندگان و سایر متخصصان صنعت برای ایجاد یک کتابخانه منبع باز گسترده است که به کاربران فرصت بیشتری برای ایجاد صفحات وب سریع و روان سازگار با موبایل ارائه می دهد.
این یکی از زمینههایی است که در آن شاهد مرگ صفحات کم بارگذاری که رتبه پایینی دارند خواهیم بود. استفاده از AMP منجر به افزایش چشمگیر جستجوهای موبایلی و ترافیک نشریات مهمی مانند واشنگتن پست و اسلیت شده است.
هوش مصنوعی بیشتر و بیشتر درگیر سئو و سایر فعالیتهای جستجو میشود، بهویژه با برجستهتر شدن اینترنت اشیا. این ماهیت جستجوها را تغییر می دهد اما به ما امکان می دهد تبلیغات هدفمندتری برای SEM ایجاد کنیم.
همه چیز بیشتر بر داده متمرکز می شود و بنابراین ایجاد کمپین های هدفمند و شخصی سازی شده آسان تر خواهد بود. اما به همین دلیل، کاربران نیز به طور فزاینده ای نگران حریم خصوصی خواهند بود.
هرکسی که به دنبال حرفه ای در بازاریابی دیجیتال است، نه تنها باید درک خوبی از نحوه عملکرد SEO و SEM در فضای دیجیتال کنونی امروز داشته باشد، بلکه باید به دنبال این باشد که چگونه هر دو تغییر می کنند، زیرا ما بیشتر و بیشتر به فناوری وابسته می شویم.
داشتن درک کامل از نحوه مشارکت هر یک از این موارد در کمپین های بازاریابی دیجیتال به ویژه در بازار دیجیتال در سال های آینده بسیار مهم خواهد بود.
SEO و SEM چگونه مکمل یکدیگر هستند؟
SEO و SEM هر دو به شدت به کلمات کلیدی برای هدایت ترافیک به وب سایت های تجاری و صفحات وب متکی هستند. اگرچه تکنیک های بازاریابی مورد استفاده برای هر یک متفاوت است، اما هر دو بر جریان ترافیک و نحوه ارتباط آنها با فعالیت های بازاریابی متمرکز هستند.
افراد از موتورهای جستجو برای جستجوی چیزی که به دنبال آن هستند استفاده می کنند و می توانند آن را با نتایج ارگانیک (SEO) یا نتایج پولی (SEM) پیدا کنند.
اکثر مردم قبل از خرید هر چیزی به صورت آنلاین جستجو می کنند، بنابراین حضور قوی در جستجو بسیار مهم است و استفاده از ترکیب استراتژیک هر دو می تواند دید شما را در دراز مدت افزایش دهد.
SEO برای ترافیک ارگانیک است – بنابراین لیست های بدون پرداخت یا رایگان است، و SEM برای تبلیغات هدفمندی است که شما برای آن هزینه می کنید. آنها می توانند مکمل یکدیگر باشند، اما تنها در صورتی که خود وب سایت ابتدا سئو دوستانه باشد، SEM شانس بیشتری برای موفقیت دارد.
سئو پایه و اساس SEM خوب است و هنگامی که هر کدام را به درستی راه اندازی کنید، شانس بیشتری برای دریافت ترافیک با کیفیت بالا و بهبود نرخ تبدیل خواهید داشت.
هنگامی که یک سایت دوستدار SEO و تبلیغات حمایت شده دارید که به درستی با استفاده از کلمات کلیدی مناسب هدف گذاری می شوند، شانس بیشتری برای نشان دادن در بالای جستجوهای پولی خواهید داشت. اما برای اینکه گوگل شما را به عنوان یک وب سایت معتبر ببیند، باید سئوی خود را تنظیم کنید
اگر وب سایت شما در سمت جدیدتر است، می توانید ابتدا کمپین PPC خود را اولویت بندی کنید زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا رتبه بندی سئو ایجاد شود، اما سئوی خود را در طول این فرآیند نادیده نگیرید.
وقتی در مورد تفاوت های SEO و SEM صحبت می کنیم، در واقع فقط در مورد رویکردهای مختلف تبلیغات صحبت می کنیم.
سئو گاهی اوقات به عنوان یک اصطلاح کلی که شامل SEM می شود استفاده می شود، اما از آنجایی که SEM دقیقاً به تبلیغات پولی اشاره دارد، در واقع از هم جدا هستند. بازاریابی موتورهای جستجو در مورد دریافت ترافیک از طریق تبلیغات پولی است و SEO بیشتر در مورد به دست آوردن، نظارت و تجزیه و تحلیل الگوهای ترافیک ارگانیک (بدون پرداخت) است.