تاپیک کلاستر چیست؟
تاپیک کلاستر گروه هایی از محتوای مرتبط هستند که در مجموع یک حوزه موضوعی وسیع را پوشش می دهند.
کلاستر های محتوا پشتیبانی متنی را برای سایر صفحات در یک گروه فراهم می کنند. آنها همچنین یک چارچوب پیوند داخلی قوی ایجاد می کنند تا به کاربران (و موتورهای جستجو) کمک کند تا محتوای شما را پیدا کنند.
تاپیک کلاستر به شما امکان می دهند موضوعات گسترده ای را پوشش دهید و بر دسته های کلیدواژه در جستجوی ارگانیک تسلط داشته باشید.
مدل کلاستر موضوعی بر روی یک چارچوب Hub-and-Spoke ساخته شده است و هر کلاستر دارای سه جزء اساسی است:
یک صفحه ستون با تمرکز گسترده
چندین صفحه کلاستر عمیق
پیوندهای داخلی با قرارگیری استراتژیک
مفهوم کلاستر موضوعی، سئو جدید نیست. در واقع، وردپرس چیزی مشابه را نزدیک به ۱۷ سال پیش با دسته بندی ها معرفی کرد. اما، Hubspot در سال ۲۰۱۶، گروههای موضوعی را به سطح بعدی ارتقا داد. از آن زمان، این ایده به فرهنگ لغت بازاریابان محتوا نفوذ کرده و استراتژیهای کارآمد سئو را تقویت کرده است.
گرافیک
گرافیک یک تجسم مناسب است که بر یک استراتژی کلاستر موضوعی اساسی تأکید می کند. اما، نمی تواند اهمیت پیوند داخلی را نشان دهد.
گرافیک به شما نشان می دهد که چگونه صفحات کلاستری را به صورت استراتژیک با یکدیگر و همچنین با صفحه ستون مربوطه پیوند دهید.

تاپیک کلاستر: چگونه می توان محتوای موفق ساخت؟
موتورهای جستجوی تأثیرگذار مانند گوگل الگوریتم خود را تغییر داده اند تا محتوای مبتنی بر موضوع را ترجیح دهند. در نتیجه، سئوکاران در حال بررسی روش جدیدی برای پیوند دادن محتوای مرتبط تحت مدل «کلاسترهای موضوعی» هستند. این گزارش به عنوان یک آغازگر تاکتیکی برای بازاریابان مسئول استراتژی های سئو عمل می کند.
تاپیک کلاستر: تکامل بعدی سئو
موتورهای جستجو سئوکاران را مجبور به انطباق می کنند
آیا تاپیک کلاستر بر SERP ها تأثیر می گذارند؟
این برای وب سایت من چه معنایی دارد؟
چگونه یک کلاستر موضوعی ایجاد کنم؟
نکات تاکتیکی برای شروع با خوشه های موضوعی
تاپیک کلاستر: تکامل بعدی سئو
در حالی که شما با خوشحالی (یا بیعلاقه) وب را مرور میکنید، بسیاری از شرکتها بی سر و صدا صفحات وب خود را در پسزمینه پیکربندی مجدد میکنند. چرا؟ زیرا امروزه رقابت برای یافتن نتایج موتورهای جستجو بسیار شدید است و در نتیجه، شیوههای سئو به مدل جدیدی تبدیل شدهاند که توسط بسیاری از وبسایتهای متمرکز بر محتوا استفاده میشود.
سئو اکنون به یک مدل کلاستر موضوعی تغییر می کند، جایی که یک صفحه “ستون” واحد به عنوان مرکز اصلی محتوا برای یک موضوع فراگیر عمل می کند و چندین صفحه محتوای مرتبط با همان موضوع به صفحه ستون و به یکدیگر پیوند می دهند.
این اقدام پیوند دادن به موتورهای جستجو نشان می دهد که صفحه ستون یک مرجع در مورد موضوع است و به مرور زمان ممکن است صفحه برای موضوعی که پوشش می دهد بالاتر و بالاتر باشد. مدل کلاستر موضوعی، در اصل خود، راهی برای سازماندهی صفحات محتوای یک سایت با استفاده از معماری سایت تمیزتر و دقیق تر است.
موتورهای جستجو سئوکاران را مجبور به انطباق می کنند
تغییر رفتار محرک اصلی رویکرد کلاستر موضوعی است. اما بازاریابان و کارشناسان سئو فرآیند خسته کننده بازسازی ساختار سایت خود را صرفاً برای پیشی گرفتن از رفتار مصرف کننده طی نمی کنند. آنها مجبور هستند زیرا موتورهای جستجو الگوریتم های خود را در پاسخ به تغییرات رفتاری مصرف کنندگان تغییر داده اند.
سالها پیش، مردم برای یافتن پاسخ سؤالات خود، پرسشهای کلیدواژهای را به موتورهای جستجو ارسال میکردند. امروزه، اکثر افراد با طرح سوالات پیچیده برای موتورهای جستجو راحت هستند و انتظار یک نتیجه دقیق و به موقع را دارند.
جستجوگرانی که خواهان پاسخی خاص هستند نیز از عبارات مختلفی در جستارهای خود استفاده می کنند. و در حال حاضر موتورهای جستجو به اندازه کافی هوشمند هستند تا اتصالات را در پرس و جوها تشخیص دهند.
الگوریتمها به حدی تکامل یافتهاند که میتوانند زمینه موضوعی پشت هدف جستجو را درک کنند، آن را به جستجوهای مشابهی که در گذشته با آنها برخورد کردهاند مرتبط کنند و صفحات وب را ارائه دهند که بهترین پاسخ را به پرس و جو میدهند.
اولین تغییر
اولین تغییر بزرگ مربوط به این روند با بروز رسانی مرغ مگس خوار گوگل در سال ۲۰۱۳ رخ داد. الگوریتم جستجو به جای تمرکز صرف بر روی کلمات کلیدی، شروع به تجزیه عبارات کرد. بسیاری از متخصصان سئو، مرغ مگس خوار را به عنوان تغییر رسمی گوگل از یک کلمه کلیدی به یک موضوع تمرکز می کنند.
گام بزرگ بعدی به سمت تکیه بر موضوعات با بروزرسانی RankBrain Google رخ داد. RankBrain که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، الگوریتم یادگیری ماشینی گوگل است که برای درک زمینه پرس و جوهای جستجوی افراد طراحی شده است. جستجوهای گذشته را با مضامین مشابه مرتبط می کند و چندین کلمه کلیدی و عبارات مرتبط با عبارت جستجو را برای یافتن بهترین نتایج جذب می کند.
آیا تاپیک کلاستر بر SERP ها تأثیر می گذارند؟
در پرتو این تغییرات الگوریتم، HubSpot Anum Hussain و Cambria Davies آزمایشهای کلاستر موضوعی را برای گروهی از موضوعات در سال ۲۰۱۶ راهاندازی کردند. یافتههای گسترده از آزمایشهای اولیه کلاستر موضوعی آنها نشان داد که هرچه پیوندهای متقابل بیشتری انجام دهند، قرار گرفتن در موتور جستجو بهتر است. صفحات نتایج (SERP). برداشت ها (یا بازدیدها) نیز با تعداد پیوندهایی که ایجاد کردند افزایش یافت.
این برای وب سایت من چه معنایی دارد؟
قبل از تغییر به تاپیک کلاستر، ساختار وب سایت ها به شکلی بود که URL اصلی میزبان صفحه اصلی و پیوندهایی به زیر دامنه ها یا زیر شاخه ها بود. همانطور که وبسایت محتوای بیشتری تولید می کند، صفحات وبلاگ تکثیر می شوند و ساختار گسترده و پیچیده می شود، بدون ساختار پیوندی یکنواخت.
این تنظیمات خزیدن سریع در تمام صفحات را برای موتورهای جستجو دشوارتر می کند. علاوه بر این، بسیاری از مشاغل مشابه که روی محتوا سرمایه گذاری می کنند، خود را با ده ها صفحه وب می بینند که زمینه های موضوعی مشابهی را پوشش می دهند.
تمام این صفحات در نهایت برای یافتن توسط موتورهای جستجو و در نهایت جستجوگر با یکدیگر رقابت می کنند. ترتیبی منظمتر و متفکرانهتر مورد نیاز است — ترتیبی که به موتورهای جستجو میگوید چه صفحهای باید در اولویت قرار گیرد و برای موضوع اصلی نمایش داده شود و سپس همه صفحات مربوط به آن موضوع را در یک کلاستر به هم پیوسته سازماندهی کند.
معماری
کلاسترهای موضوعی معماری را دوباره مرتب میکنند تا بیشتر شبیه تصویر زیر باشد، جایی که کلاسترهای محتوایی که یک منطقه موضوعی را پوشش میدهند به صفحه ستون مرکزی پیوند میدهند که به طور قطعی – در عین حال به طور گسترده – موضوع را مشخص میکند. با پیوند دادن تمام محتوای داخلی آن موضوع به یک صفحه ستونی، موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ می توانند به راحتی تمام محتوا را اسکن کنند و بفهمند که یک رابطه معنایی بین محتوای صفحات وجود دارد. تنظیم کلاستر همچنین به موتورهای جستجو سیگنال می دهد که وسعت و عمق واقعی در محتوا وجود دارد، که به صفحه ستون قدرت بیشتری در مورد موضوع می دهد. الگوریتمهایی مانند RankBrain گوگل به این پیوند منظم با مکان جستجوی بالاتر پاداش میدهند.
چگونه یک کلاستر موضوعی ایجاد کنم؟
اجازه دهید از مبحث “بازاریابی محتوا” به عنوان مثال استفاده کنیم. صفحات محتوای موجود خود را حسابرسی کنید و آنها را بر اساس تمرکز موضوع گروه بندی کنید. در صورت نیاز، یک صفحه ستونی در بازاریابی محتوا ایجاد کنید که تمام جنبه های کلیدی موضوع را در یک صفحه نشان دهد.
مقیاس بندی خروجی محتوا![]()
توجه داشته باشید که صفحات ستونی باید به طور گسترده موضوعی را که روی آن تمرکز می کنید پوشش دهند تا منطقی باشد که به تمام محتوای کلاستر ای که به آن پیوند داده می شود متصل شود.
محتوای کلاستری که ایجاد میکنید یا بهینهسازی میکنید باید فقط در یک ناحیه ذکر شده در صفحه ستون عمیق شود. به عنوان مثال: اگر یک صفحه ستونی در بهینه سازی موتورهای جستجو دارید، یک صفحه محتوای کلاستری نحوه بهینه سازی معماری سایت خود را برای موتورهای جستجو توضیح می دهد.
نکته کلیدی این است که به دارایی های محتوای خود بر اساس موضوعاتی فکر کنید که می خواهید تجارت شما در آنها رقابت کند، نه کلمات کلیدی مجزا. کلمات کلیدی همچنان می توانند در استراتژی کلی شما نقش داشته باشند، اما موضوعات اکنون چتری هستند که استراتژی کلیدواژه شما تحت آن عمل می کند.
پیوند دادن به یک موضوع مرتبط
هنگامی که یک صفحه ستون تعیین شده دارید، پیوندها را در صفحات محتوای مرتبطی که شناسایی کرده اید به روز کنید تا یک “کلاستر” در اطراف صفحه ستون تشکیل شود.
هر پست در مجموعه کلاستر باید حداقل یک بار با همان متن لنگر (بخشی که ابرپیوند است) به آن پیوند داده شود تا موتور جستجو بداند که بخشی از یک کلاستر موضوعی است.
با گذشت زمان، رتبه صفحه ستون را در موتورهای جستجو نظارت کنید. وقتی رتبه شما تثبیت شد و اقتدار خود را در مورد موضوع افزایش دادید، می توانید با پیوند دادن به یک موضوع مرتبط، زنجیره کلاستر ها را جلوتر ببرید. یک کلاستر پیگیری طبیعی برای موضوع “بازاریابی محتوا” می تواند گام بعدی در فرآیند بازاریابی محتوا باشد، مانند نحوه ایجاد محتوایی که تبدیل به آن شود.
نکات تاکتیکی برای شروع با تاپیک کلاستر
انتخاب موضوعی برای تمرکز و ایجاد برنامههای محتوای کلاسترای میتواند دلهرهآور باشد، و ممیزی محتوای تاریخی میتواند کاملاً دردناک باشد، بهخصوص اگر شرکت شما آرشیو گستردهای داشته باشد. ما امروز چند پیشنهاد برای سازماندهی و ایجاد کلاسترهای موضوعی داریم.
پنج تا ده مشکل اصلی که شخصیت خریدار شما دارد را ترسیم کنید. از نظرسنجی ها، انجام مصاحبه ها و انجام برخی تحقیقات ثانویه در جوامع آنلاین در صورت نیاز برای جمع آوری داده ها استفاده کنید.
هر یک از مشکلات را در حوزه های موضوعی گسترده گروه بندی کنید.
هر یک از موضوعات اصلی را با موضوعات فرعی با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی بسازید.
ایده های محتوایی را ترسیم کنید که با هر یک از موضوعات اصلی و موضوعات فرعی مربوطه همسو باشد.
هر ایده را با صنعت و تحقیقات رقابتی اعتبار سنجی کنید.
محتوا ایجاد کنید، تاثیر را اندازه بگیرید و اصلاح کنید.
برای پیگیری محتوا و پیوندها در یک کلاستر موضوعی، تیم ها می توانند برگه ای مانند شکل زیر تنظیم کنند. بسته به پیچیدگی موضوع و تعداد صفحاتی که به آنها پیوند می دهید، ممکن است برخی از دسته ها ضروری نباشند.

دسته بندی هایی که باید ردیابی شوند عبارتند از:
- آدرس صفحه
- موضوع خوشه
- زیرخوشه (در صورت وجود)
- کلمه کلیدی برای رتبه بندی
- آیا به صفحه ستون لینک شده است؟ (Y/N)
- آیا مجدداً پیوند داده شده است (در صورت وجود)؟ (Y/N)
- هر اقدام دیگری که نیاز باشد
- آیا اقدام دیگری تاکنون انجام شده است؟ (Y/N)
- پیوندهایی به صفحات ۱، ۲، ۳ و/یا ۴
- آیا این صفحه نیز یک ستون فرعی است (در صورت وجود)؟ (Y/N)