آموزش سئو

آموزش سئو به شما کمک میکند تا درک بهتری از سئو وروند آن داشته باشید. وقتی که قرار است در گوگل دیده شوید حتما باید آموزش سئو ببینید.

بازاریابی اینترنتی شامل مفاهیم و ابزارهای گوناگونی میشود که از مهمترین آنها میتوان به طراحی سایت و اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین، فعالیت در شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ و البته بازاریابی از طریق موتورهای جستجو اشاره کرد. Search Engine Optimization یا SEO Marketing ابزاری ایده آل و کارآمد برای فعالیت در فضای بازاریابی آنلاین محسوب میشود.

سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشتر روش های بازاریابی آنلاین مانند تبلیغات و ایمیل مارکتینگ تا زمانی که از آنها به صورت مستمر استفاده میکنید ارزشمند هستند و به محض متوقف کردن فعالیت های خود با افت شدید یا از دست رفتن آن مجرای بازاریابی مواجه میشویم ولی بازاریابی محتوایی و سئو برای کسب و کار شما ارزش افزوده ای پایدار ایجاد میکنند که حتی پس از متوقف کردن فعالیت های خود تا مدت ها برای شما سودآور خواهند بود.

سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.

سئو فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبر است. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.

موفقیت در سئو نیازمند زمان و تلاش بسیار است ولی دست یابی به آن پایداری بالایی خواهد داشت و تا مدت ها به یکی از مهمترین مجراهای بازاریابی شما تبدیل خواهد شد. برای رسیدن به این نقطه باید استانداردهای سئو را به درستی بشناسیم، در ادامه مهمترین فعالیت هایی که برای موفقیت در سئو باید انجام دهیم را با هم مرور خواهیم کرد.

اصلاً چرا سئو سایت اینقدر مهم است؟

  • در هر ثانیه ۶۳۰۰۰ جستجو در گوگل انجام میشود.
  • ۶۱ درصد از کسب و کارهای دنیا، سئو و بازاریابی محتوا را مهمترین روش بازاریابی خود میدانند.
  • به طور متوسط ۴۱ درصد از هزینه های بازاریابی در شرکت های بزرگ در فضای آنلاین خرج میشود.
  • ۴۶ درصد از جستجوها در گوگل به کسب و کارهای محلی اشاره دارند.
  • نرخ تبدیل به مشتری و هزینه سئو در مقایسه با همه روش های دیگر پایین تر است.

بهترین روش برای یادگیری و اجرای سئو چیست؟

مطالعه نقطه نظرات متخصصین در پاسخ به سوال سئو چیست مجموعه ای از اطلاعات و داده های تخصصی را در اختیار ما قرار میدهد ولی نتیجه گیری از آن و دستیابی به یک استراتژی کاربردی کمی پیچیده بنظر میرسد. ویدئو زیر ارائه مهندس امین اسماعیلی در سیزدهمین دورهمی کندو است که فرآیند یادگیری سئو از داده تا دانایی را به خوبی تشریح کرده است. در این ویدئو تعاریف متخصصین سئو از این مفهوم به عنوان اطلاعات اولیه به کار گرفته شده است.

با یک نگاهِ جامع میتوان گفت برای تعیین رتبه یک صفحه در نتایج جستجو بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف توسط ربات های گوگل بررسی میشوند. ولی اگر همانطور که در ویدئوی بالا مطرح شد، کمی دقیق تر نگاه کنیم میتوان این موارد را در ۵ دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از سئو تکنیکال، استراتژی، تولید محتوا، لینک سازی و آنالیز و برنامه ریزی.

۱- سئو تکنیکال، ستون فقرات سایت شما شکننده است!

به جرات میتوان گفت که مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتور برای موفقیت یک سایت توجه به استانداردهای سئو هنگام طراحی و کدنویسی آن است. گوگل برای درک محتوای صفحه باید پیش از هر چیز به آنها دسترسی داشته باشد و این نحوه دسترسی وابستگی مستقیم به ساختار سایت شما و نحوه کدنویسی آن خواهد داشت.

مواردی شامل رعایت استانداردهای HTML هنگام کدنویسی، بهینه سازی سایت برای موبایل، افزایش سرعت صفحات، نشانه گذاری استاندارد (Schema) و … را میتوان از مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال دانست که در کارگاه آموزش سئو تکنیکال بخش های مهمی از آن بررسی و آموزش داده میشود.

۲- استراتژی سئو، برنامه ریزی، برنامه ریزی و بازهم برنامه ریزی!

برای شروع کار خود نیازمند یک استراتژی مشخص و دقیق خواهیم بود. استراتژی ما در سئو براساس شناخت ما از مخاطب و تحلیل رقبا شکل میگیرد. براساس موضوعات هدف خود و ادبیات کاربران عبارات کلیدی هدف را شناسایی میکنیم و با توجه به وضعیت رقبای خود و نقاط ظعف و قوت آنها یک برنامه ی اجرایی برای هدف گذاری و تولید محتوا در نظر میگریم.

۳- تولید محتوا، ارزش آفرینی محتوایی یا بازاریابی محتوایی؟

پس از آنکه صفحات شما در دسترس گوگل قرار گرفت، محتوای آن بررسی شده و موضوع صفحه تعیین میگردد. نگارش محتوا علاوه بر توجه به مخاطب نیازمند شناخت دقیق از الگوریتم های گوگل برای بررسی و درک آن است. سایت های بسیاری وجود دارند که صفحات آنها مملو از محتوای غنی و ارزشمند است ولی به دلیل عدم شناخت از این الگوریتم ها موفقیتی در سئو کسب نمیکنند.
تولید محتوای اختصاصی و ارزشمند کلید جلب رضایت کاربر و اعتماد گوگل

رعایت استانداردهای نگارشی، توجه به مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی، استفاده از عبارات هم خانواده و توصیفی، استفاده صحیح از تگ های هدینگ و پاسخ گویی به سوالات کاربران از مواردی هستند که هنگام تهیه محتوا باید به آن توجه کنیم. کارگاه استراتژی سئو و آموزش تولید محتوا دقیقا با همین هدف طراحی شده است.

۴- لینک سازی، صندوق رأی آرا برای هر سایت

کیفیت محتوا و ساختار استاندارد موجب میشود که گوگل محتوای شما را به درستی درک کند، در بسیاری از پروژه های سئو میزان رقابت بالا نیست و رعایت همین نکات برای رسیدن به رتبه یک گوگل کفایت میکند ولی اگر این نکات توسط همه رعایت شد کدام یک مستحق جایگاه بهتر است؟

لینک سازی به دو بخش اصلی داخلی و خارجی تقسیم میشود. لینک سازی داخلی موجب میشود که گوگل درک درستی از ساختار سایت و ارتباط موضوعی صفحات داشته باشد و لینک سازی خارجی ارزش و اعتبار هر صفحه در فضای اینترنت را مشخص میکند. شناخت و پیاده سازی استراتژی های لینک سازی به ما کمک میکند که در رقابت های پیچیده تر نیز شانس موفقیت بالایی داشته باشیم.

۵- آنالیز و برنامه ریزی، سئو یک فرآیند پویا و همیشه در حال تغییر است!

در آخرین قدم تلاش میکنیم تا نتایج بدست آمده از ۴ مرحله قبلی را تحلیل کرده و با استفاده از اطلاعات آماری که از گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس جمع آوری میکنیم استراتژی های خود را بهینه کنیم. آنالیز و برنامه ریزی مرز جدایی میان دانش و دانایی است، در این مرحله تجربه به کمک دانش آمده و چشم اندازهای جدیدی را پیش روی ما ایجاد میکند.

اطلاعاتی که از آنالیز فعالیت های خود به دست می آوریم به ما کمک میکند که این فرآیند را از ابتدا بازبینی کرده و هدف گذاری های خود را اصلاح کنیم. در نهایت میتوان گفت سئو یک چرخه بی پایان از این ۵ مرحله است و ما همیشه در حال بهبود فرآیندهای هدف گذاری و اجرایی خود هستیم.

برای انجام سئو میتوانید به صفحه قیمت سئو مراجعه کرده و سئوی سایت خود را به صورت حرفه ای و اصولی به تیم جادوگر سئو بسپارید.

تعریف سئو از زبان متخصصین بین المللی

علاوه بر متخصصین و فعالان سئو در ایران باید به نظر و تعریف افرادی که در سطح بین المللی شناخته شده هستند نیز توجه کنیم. در این بخش نظرات این افراد را در مورد سئو جمع آوری کرده و در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

بررسی این نظرات نشان میدهد که سئو ابعاد بسیاری دارد. مطالعه این بخش به شما کمک میکند مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر سئو را شناسایی کنید.

Brian DeanBrian DeanFounder Backlinko

سئو فراتر از یک تعریف ساده است

اگر شما محتوای ارزشمند تولید کنید دیگران از آن استقبال میکنند و احتمالا به سایت شما لینک میدهند و همین کار موجب میشود جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید.

آیا سئو یعنی تولید محتوا؟ مسلما نه، ولی بخش مهمی از آن به محتوا مربوط میشود.

اگر تجربه کاربری در سایت شما بد باشد و کاربران بلافاصله پس از ورود به صفحه از آن خارج شوند. الگوریتم رنک برین کاری میکند که جایگاه خود را در نتایج جستجو از دست بدهید.

سئو یعنی تجربه کاربری؟ نه! ولی اگر به دنبال جایگاه مناسبی هستید باید به آن توجه کنید.

تصور کنید که در زمینه کاری خود به یک برند معتبر و شناخته شده تبدیل شده اید. به واسطه همین شناخت افراد زیادی نام شما را در گوگل جستجو میکنند یا سایت های معتبر خبری در مورد شما مینویسند. این اتفاق تاثیر بسیار مثبتی در سئو سایت شما خواهد داشت.

آیا برندینگ بهترین راه برای موفقیت در سئو است؟ باز هم نه، ولی یکی از بهترین روش های رشد در سئو محسوب میشود.

در نهایت باید بگوییم که سئو یعنی هر چیزی که به شما کمک میکند جایگاه بهتری در نتایج جستجو داشته باشید. همه تکنیک هایی که در گذشته یاد گرفتید را استفاده کنید ولی در نظر داشته باشید که در سال ۲۰۱۸ برندینگ، تجربه کاربری، طراحی زیبا و رعایت استانداردهای نگارشی را دست کم نگیرید.

Matthew BarbyMatthew BarbyDirector of Acquisition Hubspot

سئو یعنی رفع نیاز جستجوگر

سئو یعنی تولید محتوای با کیفیت که به بهترین شکل نیاز افرادی که جستجو میکنند را برطرف کند.

این محتوا میتواند در پلت فرم های مختلف جستجو موفق باشد. هدف ما فقط کسب جایگاه در گوگل نیست بلکه پاسخ به نیاز مخاطبینی است که از مجراهای مختلفی به دنبال جواب خود هستند.

Andrew Cock‐StarkeyAndrew Cock‐StarkeySEO Consultant Optimisey

سئو ترکیبی مساوی از هنر و دانش است

به شما کمک میکند تا سوالاتی که مشتریان و مخاطبان دارند را شناسایی کرده و اگر قادر به پاسخ گویی هستید بهترین جواب را در اختیارشان قرار دهید.

از کجا بفهمیم که بهترین جواب را به سوال کاربر داده ایم؟ با توجه به جایگاهی که در نتایج جستجو کسب کردیم و تعداد بازدیدکنندگانی که به سایت ما مراجعه میکنند میفهمیم که پاسخ ما برای آنها مفید و کاربردی بوده است.

Britney MullerBritney MullerSEO & Content Architect, Moz

سئو یعنی از داده های خام گوگل برای خودتان غذا بپزید!

از آن جایی که گوگل شرکتی است که بر اساس الگوریتم های هوشمند خود، یک رتبه و جایگاه برای سایت ها در نظر میگیرد، این کاملاً طبیعی است که توصیه های گوگل را مبنای کار خود قرار دهید. اما واقعیت این است که اطلاعاتی که گوگل به ما میدهد در بیشتر موارد، مانند مواد خامی هستند که برای پختن غذا به آن ها نیاز دارید؛ در اینجا به یک آشپز ماهر نیاز دارید تا از این مواد اولیه یک غذای خوشمزه درست کند.

به عبارت دیگر، علاوه بر اطلاعات گوگل، باید خودتان وارد عمل شوید و طی آنالیز و بررسی بازخورد هایی که از بهینه سازی های داخلی و خارجی سایت خود میگیرید، روند بهبود جایگاه خود را هر روز بیشتر و قوی تر کنید. یک کارشناس سئو با علم و دانشی که در زمینه تحلیل داده های موجود در ابزارهایی همچون Search Console و گوگل آنالیتیکس دارد، میتواند به بهترین شکل از کلمات کلیدی طولانی و ارزشمند استفاده کند. این یعنی شما و گوگل در حال کار متقابل با یکدیگر هستید تا بهترین نتیجه (غذا) را به کاربر برسانید.

Matthew WoodwardMatthew WoodwardInternet Marketer & SEO

سئو همانند بالارفتن از یک نردبان است

سئو تفاوت یک سایت موفق که جایگاه خوبی در نتایج جستجو کسب کرده و بازدیدکننده زیادی را جذب میکند را با سایر رقبا مشخص میکند. و مفهوم سئو دقیقا همین است؛ کسب رتبه مناسب و جذب بازدیدکننده.

هرچقدر در زمینه سئو بیشتر فعالیت کنید، جایگاه بهتری کسب کرده و احتمالا مشتریان و فروش بالاتری خواهید داشت ولی چطور میتوان در آن موفق بود؟

قبل از هر کاری یک آنالیز دقیق و جامع از سایت خود تهیه کنید، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و مشکلات را یک به یک از سر راه بردارید. موفقیت در سئو همانند بالا رفتن از یک نردبان است و با پیمودن هر پله شما تجربه و دانش لازم برای قدم های بعدی را کسب میکنید.

Glen AllsoppGlen AllsoppCEO at Detailed

مهندسی معکوسی از الگوریتم های گوگل و رفتار کاربران

سئو برای من یعنی مهندسی معکوسی از الگوریتم های گوگل و رفتار کاربران در زمان جستجو. برای کسب جایگاه بهتر باید با منطق و حدس یک استراتژی را انتخاب کنید و سپس با اطلاعات بدست آمده از اجرای آن استراتژی های بعدی را طراحی و اجرا نمایید.

شاید این تعریف دقیق ترین و کاربردیترین روش برای ارائه مفهوم سئو نباشد ولی چیزی که در عمل اتفاق می افتد همین است.

Aleh BarysevichAleh BarysevichFounder & CMO, Link Assistant

سئو به تنهایی کارآمد نیست

سئو یعنی تصمیم گیری درست، براساس آمارها و تحلیل های گسترده از آخرین تغییرات گوگل و دستاوردهای سایت.

از نظر من سئو به تنهایی کارآمد نیست و باید با بهینه سازی تجربه کاربر و افزایش نرخ تبدیل به مشتری همراه باشد. ورود کاربر به سایت اولین هدف ما از کسب موفقیت در سئو است ولی مهمتر از آن تبدیل همین کاربر به مشتری خواهد بود.

Sean SiSean SiFounder and CEO SEO Hacker

سئو یک مفهوم جامع و متنوع است

زمانیکه عبارت “سئو” را در گوگل جستجو میکنیم با تعداد بیشماری صفحه و مقاله مختلف مواجه میشویم که هریک تعاریف و مفاهیم متفاوتی را برای آن ارائه کرده است. به عنوان یک تعریف ساده میتوان گفت، سئو یعنی موتورهای جستجو را قانع کنیم تا سایت ما را در صفحه اول نتایج جستجو به کاربران نمایش دهند.

برای رسیدن به این هدف باید محتوایی تازه، اختصاصی و مملو از اطلاعات ارزشمند را در زمینه کاری و موضوع مورد نظر خود تهیه کنیم. محتوایی که از هر محتوای دیگری در این زمینه بهتر باشد.

Phil FrostPhil FrostMain Street ROI

در فرآیند سئو، سایت شما با گوگل یکی میشود

یکی از باورهای نادرست درباره سئو این است که برای رسیدن به جایگاه مناسب در صفحه نتایج گوگل، باید قوانین و دستورالعمل هایی که گوگل برای وب مسترها تعریف کرده را دور بزنید یا حداقل کمی آن ها را تغییر دهید. این یک اشتباه محض است؛ برای موفقیت در حوزۀ سئو، باید دست بر دست گوگل بگذارید و با او همکاری کنید چراکه سایت شما با گوگل در واقع یک چیز هستند.

برای اینکه راحت تر به این قضیه نگاه کنید، باید ماموریت اصلی گوگل را بشناسید. این موتور جستجو میخواهد تمام اطلاعات موجود در فضای دیجیتال را به شیوه ای دسته بندی کند تا کاربری که به این اطلاعات نیاز دارد، به راحت ترین شیوه و با سریع ترین زمان، به آن برسد. وقتی هدف شما با هدف گوگل مشترک شود، میتوانید به رتبه گرفتن سایت در نتایج امیدوار باشید.

Alan BleiweissAlan BleiweissAlan Bleiweiss Consulting

سئو یعنی متقاعد کردن گوگل

سئو یعنی فرآیند کمک به ربات ها و الگوریتم های گوگل برای دسترسی بهتر و درک درست از محتوای صفحه با این هدف که بهترین گزینه برای نمایش به کاربر براساس عبارت جستجو شده باشد. به عبارت بهتر میتوان گفت، سئو یعنی گوگل به صفحه شما دسترسی داشته و متقاعد شود که این صفحه همان محتوایی ست که کاربر به دنبال آن بوده است.

Michael BonfilsMichael BonfilsGlobal Managing Director, SEM International

برای موفقیت در سئو باید به زبان مخاطب صحبت کنید

دانش سئو وابسته به زبان یا فرهنگ خاصی نیست ولی پیاده سازی تکنیک های آن در ارتباط مستقیم با تولید محتوا و تعامل با کاربر است. در فضای رقابت بین المللی، زمانیکه سئو یک سایت را برای چندین زبان و فرهنگ مختلف انجام میدهیم؛ تنها کسی که زبان مادری مخاطب را می شناسد قادر است نیاز مخاطبین را شناسایی کرده و متناسب با عبارات جستجو شده استراتژی محتوایی مناسبی تهیه کند.

این نکته نشان میدهد که یک متخصص سئو، پیش از آنکه به شناخت گوگل و الگوریتم های آن بپردازد باید مخاطب خود و ادبیات او را شناسایی کند.

Benj ArriolaBenj ArriolaSEO Director, Myers Media Group

سئو، ترکیبی از یادگیری مداوم و تحلیل اطلاعات

گوگل به صورت مداوم در حال طراحی و توسعه الگوریتم های خود برای ایجاد یک ابزار هوشمند است. ابزاری که می آموزد و رشد میکند. هرچقدر این ابزار بیشتر یاد میگیرد توانایی فریب آن برای انسان ها کمتر میشود.

در طول سالیان گذشته استراتژی های سئو به هدف هماهنگی با این تغییرات ایجاد شده اند و امروزه دانش سئو ترکیبی از یادگیری مداوم و تحلیل اطلاعات است.

با این حال هنوز بسیاری از فاکتورها ثابت مانده است. گوگل همیشه بر روی کیفیت محتوا و رضایت کاربران تاکید داشته است. کاربران دوست دارند بخوانند، گوش دهند، تماشا کنند و اگر دوست داشتند با دیگران به اشتراک بگذارند.

همین مساله موجب شده تا سایت هایی در نتایج گوگل موفق باشند که در کنار تولید محتوا، به رضایت کاربر از این محتوا، توجه ویژه ای دارند.

Brock MurrayBrock Murray+Co-founder, seoplus

سئو یعنی مدیریت زمان

سئو برای من یعنی تلاش مستمر برای یافتن بهترین و سریعترین ابزارها و تکنیک ها و البته در کنار آن، اشتیاقی بی پایان برای یادگیری.

از ابزارهای جدید نترسید، هر چیزی که به شما کمک میکند تحلیل بهتری از رفتار کاربر یا عبارات جستجو شده توسط او داشته باشید را به کار بگیرید. بخش های آنالیز و جمع آوری اطلاعات را به این ابزارها بسپارید و خودتان تنها نقش تحلیل گیر و تصمیم گیرنده را بازی کنید.

در تجارتی که قواعد آن به سرعت در حال تغییر هستند زمان ارزش بسیاری زیادی دارد. برای موفقیت در سئو زمان را مدیریت کنید.

Clark BoydClark BoydDigital Marketing Consultant

سئو یعنی پاسخ مناسب به سوال کاربران

مادامی که کاربران به دنبال پاسخ سوالات خود هستند شرکت هایی که سریع ترین و بهترین پاسخ را برای آنها فراهم میکنند موفق هستند.

پیشرفت تکنولوژی موجب شده است که دسترسی به پاسخ از طریق ابزارهای جدیدی مانند موبایل و گجت های الکترونیکی انجام شود. همین اتفاق ساده موجب شده تا مفهوم سئو بیش از پیش مطرح شود.

وظیفه ما در این شرایط، تولید محتوا و کسب اطمینان از دسترسی مخاطبین به این محتواست. با توجه به الگوریتم های پیچیده و هوش مصنوعی گوگل که هر روز در حال پیشرفت هستند، باید بدانیم که راه میانبری برای موفقیت در سئو وجود ندارد.

کسانی که تمرکز خود را بر اصول سئو، تولید محتوا و پاسخ گویی به کاربران قرار دهند در این مسیر موفق خواهند بود؛ زیرا کاربران همیشه به دنبال پاسخ سوالات خود هستند.

Katya BovykinaKatya BovykinaDigital Marketing Manager, Resolver

سئو ارتباط میان محتوا و مخاطب است

سئو برای من، یعنی محتوای ارزشمند و ارتباط با مخاطب.

برای پیروزی در رقابت سئو؛ باید محتوایی کاربردی، دقیق، مرتبط و تازه تولید کنید.

اگر در کنار تولید محتوا به فکر ایجاد ارتباط واقعی با مخاطب خود باشید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

علاوه بر این، نشانه گذاری های استاندارد میتواند درک ربات های گوگل از محتوا را نیز ساده تر کند تا گوگل هم از ارتباط مفهومی میان شما و مخاطب آگاه باشد.

آیا من نیاز به استخدام متخصص سئو، مشاور یا آژانس سئو دارم؟

بسته به علاقه شما به یادگیری و پیچیدگی وب سایت می توانید برخی از مبانی سئو را خود نیز در آن پیاده سازی نمایید. شاید هم به این نتیجه برسید که کمک گرفتن از یک متخصص می تواند گزینه بسیار بهتری باشد. هر دو روش خوب است.

اگر در انتها تصمیم به استخدام متخصص سئو گرفتید، دقت داشته باشید که ارائه دهندگان خدمات سئو، دارای کیفیت کاری متفاوتی هستند. شناخت نحوه انتخاب یک شرکت سئو می تواند موجب ذخیره زمان و منابع مالی شما شود، چرا که تکنیک های اشتباه سئو آسیب های جبران ناپذیری به سایت شما خواهند زد.

پیشنهاد میکنیم قبل از هرکاری، مقاله سئوکار را بخوانید تا با وظایف یک سئوکار در قبال سئوی سایت خود باخبر شوید. همچنین برای اینکه بدانید چطور یک آژانس سئو را انتخاب کنید، مقاله شرکت سئو به شما کمک میکند. اگر هم قصد مشاوره گرفتن دارید باید بدانید که مشاوره سئو چطور باید انجام بگیرد.

برای انجام سئو میتوانید به صفحه قیمت سئو مراجعه کرده و سئوی سایت خود را به صورت حرفه ای و اصولی به تیم جادوگر سئو بسپارید.

سئو کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سفید به تکنیک هایی اطلاق می شود که شامل استراتژی ها و راهکارهاییست که از قوانین موتورهای جستجو پیروی می کنند. تمرکز اصلی این راهکارها، ارائه محتوایی ارزشمند به کاربران است.

آموزش سئو

سئو کلاه سیاه به تکنیک هایی اطلاق می شود که سعی در فریب موتورهای جسنجو دارند. با اینکه ممکن است سئو کلاه سیاه موجب افزایش رتبه سایت گردد اما، ریسک پنالتی شدن و خارج شدن از نتایج جستجو را افزایش می دهد. وب سایت های پنالتی شده به مانند شرکت های ورشکسته هستند. این موضوع نیز دلیلی برای دقت بیشتر در هنگام انتخاب متخصص سئو می باشد.

موتورهای جستجو اهداف مشترکی با صنعت سئو دارند

موتورهای جستجو علاقه مند به کمک کردن به شما در رسیدن به موفقیت هستند. حتی گوگل دارای راهنمای ابتدایی سئو برای تازه واردها است. همچنین آنها از تلاش های جامعه سئوکاران پشتیبانی نیز می کنند. کنفرانس های دیجیتال مارکتینگ مانند Unbounce، SearchLove و MozCon هواره مهندسین و نمایندگان موتورهای جستجو را به سمت خود جذب می کند.

گوگل به وبمسترها و متخصصین سئو از طریق فروم Webmaster Central Help کمک می کند. متاسفانه بینگ فروم وبسمترهای خود را در سال ۲۰۱۴ متوقف کرده است.

با اینکه دستورالعمل وبمسترها در موتورهای جستجو با یگدیگر متفاوت هستند، اما قوانین اولیه آنها شبیه به هم است: سعی در فریب موتورهای جستجو نکنید. در عوض تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان خود ایجاد نمایید. برای رسیدن به چنین هدفی از دستور العمل موتورهای جستجو استفاده کرده و به نیاز کاربران پاسخ مناسبی دهید.

دستورالعمل وبمستر گوگل

قوانین بنیادی:

  • صفحات وب سایت را برای کاربران و نه موتورهای جستجو بسازید.
  • کاربران خود را فریب ندهید.
  • از انجام ترفندهای غیر معمول با هدف ارتقا رتبه سایت خودداری کنید. برای شناسایی این گونه ترفندها قبل از اجرای
  • آنها همیشه از خود بپرسید که “آیا انجام این کار به کاربران من کمک می کند؟” یا “در صورت عدم وجود موتورهای جستجو من دست به چنین کاری می زدم؟”
  • همیشه در فکر انجام کارهایی باشید که موجب خاصتر شدن وب سایت شما، ارزشمند تر شدن و جذاب تر شدن آن می شود.

از چه چیزهایی اجتناب کنیم؟

  • تولید محتوای اتوماتیک و ماشینی
  • لینک سازی غیر طبیعی
  • ساخت صفحات بدون محتوای اورجینال
  • مخفی کاری (Cloaking) – نمایش نسخه متفاوتی از صفحه به موتورهای جستجو
  • مخفی کردن متن و لینک ها
  • صفحات Doorway – صفحاتی که باهدف کسب رتبه و انتقال کاربران به وب سایتی دیگر ساخته می شوند

دستورالعمل وبمستر بینگ

قوانین بنیادی:

  • محتوای جامع و جذاب در وب سایت منتشر کنید.
  • عنوان صفحات را واضح و مرتبط بنویسید.
  • لینک ها به عنوان سیگنالی از محبوبیت محسوب شده و بینگ به وب سایت های دارای لینک های خوب و طبیعی پاداش می دهد.
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی و اشتراک بیشتر لینک های وب سایت در آن، در دراز مدت بر روی رتبه وب سایت شما تاثیر گذارند.
  • سرعت بارگذاری وب سایت در کنار تجربه کاربری، عامل مهمی محسوب می شوند.
  • از متن جایگزین برای تصاویر استفاده کنید تا بینگ بتواند محتوای وب سایت را بهتر درک کند.

از چه چیزهایی اجتناب کنیم؟

  • محتوای ضعیف، صفحات دارای تبلیغات فراوان یا صفحاتی که تنها با هدف انتقال کاربران به دیگر سایت ها ایجاد شده اند.
  • تاکتیک های بد لینک سازی که تنها با هدف افزایش تعداد لینک ها پیاده سازی شده اند.
  • یو آر ال های تمیز، دقیق و دارای کلمات کلیدی یو آر ال های بهتری هستند. پارامترهای متغیر در لینک ها موجب ایجاد مشکل محتوای تکراری در وب سایت می گردند.
  • یو آر ال های کوتاه، توصیفی و تنها دارای کاراکترهایی الفبایی همیشه پینشهاد می شوند.
  • مخفی کردن لینک در قالب جاوا اسکریپت، فلش، سیلورلایت و شبیه اینها.
  • محتوای تکراری
  • استفاده بی رویه از کلمات کلیدی
  • مخفی کاری – نمایش دو نسخه متفاوت از صفحه به کاربران و موتورهای جستجو

دستورالعمل نمایش کسب و کارهای محلی در گوگل

اگر کسب و کار مورد نظر شما برای سئو یک فروشگاه محلیست یا اینکه برای ارائه خدمات به کاربران نیاز به مراجعت به مکان کاربر می باشد، جز کسب و کارهای قابل لیست در Google My Business تلقی می شود. گوگل برای این نوع کسب و کارهای محلی دارای دستورالعمل هاییست که در مدیریت آنها بایست از آنها تبعیت کنید.

قوانین بنیادی:

  • شما برای ثبت کسب و کار در Google My Business بایستی دارای یک آدرس مشخص باشید. مهم نیست که
  • مشتریان به سراغ شما بیایند (مانند آرایشگاه) یا اینکه شما قرار بر مراجعه به مکان مشتریان داشته باشید (مانند لوله کش ها).
  • اطلاعات خواسته شده از کسب و کارتان را با صداقت درج کنید. اطلاعاتی از قبیل نام کسب و کار، شماره تلفن، آدرس وب سایت، دسته بندی کسب و کار، ساعت های کاری و دیگر موارد.

از چه چیزهایی اجتناب کنیم؟

  • درج کسب و کار های غیر واجد شرایط در Google My Business
  • درج اطلاعات کسب و کار به شکل نا صحیح مانند استفاده بی رویه از کلمات کلیدی یا نام مکان در عنوان کسب و کار، یا درج آدرس های جعلی برای کسب و کارها
  • استفاده از آدرس صندوق پستی های اجاره ای برای کسب و کارها
  • درج نقدهای جعلی در بخش نقد و بررسی کسب و کارها یا درج نقد های منفی جعلی برای رقبا
  • اشتباهات ابتدایی نشات گرفته از درک غلط از راهنمای Google My Business گوگل

آیا کسب و کار شما بین المللیست؟

کسب و کارهای محلی به دنبال کسب رتبه در کلمات کلیدی به شکل “نام خدمات + نام شهر” یا “نام خدمات + نزدیک من” هستند. هدف آنها جذب مخاطبین حول مکان فیزیکی خودشان است. با این حال تمام کسب و کارها این گونه عمل نمی کنند. بسیاری از آن ها مخاطبین هدفشان محدود به مکانی خاص نشده و در سطح جهانی فعالیت می کنند.

براورده کردن نیاز کاربران

به جای تخطی از این قوانین، سعی کنید که نیازهای کاربران را درک و سپس آنها را براورده کنید. کاربر پس از جستجوی یک عبارت، احتمالا نیاز مشخصی دارد. این نیاز می تواند پاسخ به یک سوال، بلیط کنسرت یا تصویری از یک درخت باشد. هر آنچه که هست، محتوای ما بایست نیاز او را براورده کند.

اگر فردی در گوگل عبارت “بند” را جستجو کند، آیا منظور او بند موسیقیست یا بند کفش؟ وظیفه شما به عنوان یک سئوکار اینست که محتوایی متناسب با نیاز کاربران برای او تهیه کرده و با فرمت دلخواه او در وب سایت به نمایش بگذارید.

غالب نیازهای کاربران عباتند از:

  • اطلاعات: جستجو به دنبال اطلاعات: به عنوان مثال: “بهترین لپ تاپ برای عکاسان کدام است؟”
  • موقعیت: به عنوان مثال جستجوی وب سایت مشخص مانند “دیجی کالا”
  • خرید: جستجو برای خرید چیزی: به عنوان مثال: “خرید لپ تاپ سبک”

شما می توانید با جستجوی کلمه یا عبارت مورد نظرتان در گوگل یک درک اجمالی از نیاز کاربران را با توجه به آیتم های نمایش داده شده در نتایج جستجو کسب کنید. به عنوان مثال اگر شبکه ای از تصاویر در نتایج جستجو ظاهر شدند، می توان تا حدی برداشت کرد که غالب کاربران از جستجوی این کلمه کلیدی به دنبال تصاویری از آن هستند.

همچنین ارزیابی کنید که محتواهای دارای رتبه های برتر در نتایج جستجو چه چیزی را به کاربرانشان ارائه کرده اند. سپس فکر کنید که چگونه می توان محتوایی بسیار ارزشمند تر از آنها در وب سایتتان منتشر کنید.

انتشار محتوای مرتبط و با کیفیت موجب کسب رتبه های بهتر در نتایج جستجو شده و مهم تر از همه کاربران به برند شما اعتماد بیشتری خواهند کرد. قبل از انجام همه این کارها بایستی ابتدا اهداف وب سایت را مشخص کرده تا برنامه سئو مناسبی را طراحی کنید.

مقایسه سئو داخلی و سئو خارجی

سئو را می توان به دو قسمت سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم کرد.

سئو داخلی بر روی فاکتورهایی از رتبه بندی گوگل متمرکز است که مستقیما به وضعیت صفحه مورد نظر برای بهینه سازی وابسته است. مانند هدینگ ها، محتوا و ساختار صفحه.

سئو خارجی بر روی فاکتورهایی متمرکز است که گوگل در خارج از سایت شما به آن توجه می کند. این فاکتورها به دیگر منابع مانند شبکه های اجتماعی، وبلاگ های فعال در زمینه کاری شما و سابقه فرد جستجو کننده وابسته است.

این دو دسته بندی سئو متفاوت از یکدیگر هستند، اما الزاما می بایست در هر دو بسیار خوب عمل کرد. برای درک بهتر این ماجرا مثالی را خدمتتان عرض می کنیم.

تصور کنید که شما صاحب خانه ای با یک باغچه در رو به روی آن هستید و یک مسیر نیز از درب بیرونی خانه تا خود خانه وجود دارد که از این باغچه می گذرد. دو سناریو زیر را در نظر بگیرید.

  • سناریو اول: داخل خانه شما به طرز شگفت انگیزی تمیز بوده اما حیاط آن بسیار شلوغ و کثیف است. چیزی که در این سناریو اتفاق می افتاد این است که با وجود داشتن تمیز ترین خانه از داخل، اما به دلیل کثیف بودن بیرون آن، کسی وارد این خانه نمی گردد.

این مثال همانند عدم انجام سئو و بهینه سازی خارجی سایت است. شاید سایت شما محتوا و ظاهر بسیار خوبی داشته باشد، اما به گونه ایست که هیچ کس اعتباری برای آن قائل نمی گردد. کسی وبسایت پر محتوای شما را نمی بیند چرا که ترافیکی کسب نمی کنید.

  • سناریو دوم: حیاط خانه بسیار تمیز، اما داخل خانه پر از هرج و مرج و شلوغی است.

حال شرایط را بالعکس کنید. باغچه شما بسیار تمیز و زیباست و افراد زیادی را به سمت آن جلب می کند. اما داخل خانه مانند یک منطقه جنگ زده است و بازدیدکنندگان بعد از چند ثانیه کوتاه آن را ترک می کنند.

هنگامی که کاربری درست پس از ورود به یکی از صفحات سایت آن را ترک کند، گوگل آن را به منزله فرار کاربر می داند. هر چه میزان این فرار (بانس ریت) بیشتر باشد (تعداد کاربرانی که به سرعت و بعد از دیدن تنها یک صفحه از سایت آن را ترک می کنند)، گوگل رتبه پایین تری به آن صفحه خواهد داد.

به همین دلیل است که انجام سئو داخلی و سئو خارجی به همراه یکدیگر ضروریست.

اهداف وب سایت خود را بشناسید

هر وب سایتی با دیگری متفاوت بوده و از این رو وبمستر سایت بایستی اهداف تجاری آن را درک کند. درک این اهداف به شما کمک می کند تا حوزه های مهم در سئو را مشخص کرده و برای خود معیارهایی تعریف کنید. همچنین این کار به شما اجازه می دهد تا به عنوان سئوکار معیار های قابل ارزیابی به روسای خود ارائه دهید.

پارامترهای شما برای اندازه گیری میزان موفقیت در سئو کدامند؟ شما بایستی همیشه این پارامترها را یادداشت کنید. پارامترهای رایج در این خصوص عبارتند از:

  • مقدار فروش
  • تعداد دانلود
  • تعداد ثبت نام در خبرنامه ایمیلی
  • ثبت فرم های تماس
  • تماس های تلفنی

شاید برای شما جالب توجه بوده باشد که رتبه وب سایت و ترافیک آن در این لیست قرار نداشتند. بایست عرض کنیم که این کار با آگاهی انجام شده است. اما شاید شما در اینجا بگویید که “من در اینجا هستم تا با یادگیری سئو به افزایش رتبه و ترافیک سایتم کمک کنم، اما شما می گویید که اینها اهداف مهمی نیستند؟!”

اتفاقا شما درست شنیده اید. سئو موجب افزایش رتبه وب سایت و در نتیجه آن کسب ترافیک بیشتر برای آن می گردد. اما نکته اینجاست که رتبه و ترافیک پایان ماجرا نیست. اگر با وجود رتبه خوب، کسی بر روی سایت شما کلیک نکند، این رتبه فایده ای نخواهد داشت. همچنین اگر با وجود ترافیک بالا، کسی از فروشگاه اینترنتی شما خرید نکند، این ترافیک نیز ارزشی نخواهد داشت.

اگر هدف شما استفاده از سئو برای ترافیک بیشتر با هدف فروش بالاتر باشد، مطمئنا شما دومین سناریو را انتخاب می کنید. قبل از شروع سئو اهداف تجاری خود را مشخص کرده و سپس از سئو برای رسیدن به آنها استفاده کنید.

برنامه ریزی و رسیدن به اهدافمان یکی از مهمترین کارهایمان به عنوان سئوکار است. ما در مطلب اهداف سئو، مهترین مواردی که می توانید از آنها به عنوان سرلوحه خود استفاده کنید نام برده ایم.

نقش سئو در طراحی سایت چیست؟

دقت داشته باشید که بعضی از این نکات و فرایندها بهتر است در زمان طراحی سایت در نظر گرفته شوند. سایتی که ساختار بهینه داشته باشد، خزنده‌های گوگل را بیشتر راضی خواهد کرد.

بهینه‌سازی آدرس (url) صفحات سایت

گوگل به آدرس تمامی صفحات سایت توجه می‌کند. هر چه این آدرس‌ها کوتاه‌تر، خواناتر و مرتبط‌تر باشند، بهتر است.

تحقیق کلمات کلیدی keyword research

منظور از تحقیق کلمات کلیدی این است که بررسی کنید مخاطبان نیازهای خود را با چه کلماتی در اینترنت جست‌وجو می‌کنند. با این تحقیقات می‌توانید محتوای سایت را بر اساس نیازهای مخاطبان تولید کنید. برای یافتن این کلمات ابزارهای مختلفی وجود دارد که در یک مقاله دیگر مفصل به آن‌ها می‌پردازیم.

بهینه‌سازی عنوان سئو meta title

عنوان سئو همان تیتری است که در در صفحه گوگل نمایش داده می‌شود. یک عنوان جذاب انتخاب کنید که کلمه کلیدی اصلی در آن به کار رفته باشد. این عنوان را کمتر از ۵۵ کلمه انتخاب کنید و با تگ H۱ قرار دهید.

بهینه‌سازی ساختار متن

این کار را با استفاده از سرنویس‌های H۱، H۲، H۳ و … انجام می‌دهید. عنوان با سرنویس H۱، تیترهای اصلی با H۲ و زیرشاخه‌های آن‌ها با H۳ و … مشخص می‌شود. این کار هم به گوگل کمک می‌کند ساختار متن‌تان را بهتر تشخیص بدهد و هم کاربران نظم بهتری در نوشته می‌بینند.

بهینه‌سازی انکرتکست‌ها

منظور از انکرتکست لینک‌هایی است که داخل متن قرار می‌دهید. این لینک‌ها باید مرتبط به موضوع باشند و کلمه کلیدی در آن‌ها به کار رفته باشد.

بهینه‌سازی توضیحات متا meta description

توضیحات متا همان متنی است که در صفحات جست‌وجوی گوگل نمایش داده می‌شود. در گذشته تعداد کلمات این متن حدود ۱۵۵ کلمه بود اما حالا این تعداد کمتر شده است. در توضیحات متا باید با استفاده از کلمات کلیدی ساده و روان محتوای صفحه را به مخاطبان معرفی کنید.

بهینه‌سازی چگالی کلمات کلیدی

نیازی نیست متن را پر از کلمات کلیدی کنید. کلمات را در متن به گونه‌ای توزیع کنید که مخاطب و گوگل هر دو منظورتان را متوجه شوند. متنی که پر از کلمات کلیدی و جملات نامفهوم باشد محتوای مفید برای کاربر شناخته نمی‌شود.

لینک‌سازی داخل سایت

لینک‌سازی یا لینک بیلدینگ موضوع حساسی است. بخشی از آن مربوط به لینک دادن به محصولات و صفحات داخلی سایت می‌شود و بخش دیگری نیز مربوط به لینک دادن به وب سایت‌های دیگر که مرتبط با موضوع هستند می‌شود.

در مورد این بخش دوم نگرانی‌هایی وجود دارد. ممکن است نگران بشوید که برای سایت رقیب تبلیغ می‌کنید. اما باید توجه داشته باشید که در عین حال محتوای صفحه خودتان را به آن سایت خوب دیگر مرتبط کرده‌اید و شاید حتی گوگل متوجه شود که سایت شما محتوای غنی‌تری دارد.

کدهای نشانه‌گذاری اسکیما

با استفاده از این کدها به گوگل می‌فهمانید که این بخش از وب سایت‌تان درباره چه موضوعی صحبت می‌کند. فهرست این کدها در سایت schema.org می‌توانید ببینید.

بهینه‌سازی عکس‌ها و تصاویر

ممکن است بپرسید تاثیر عکس و تصویر بر سئو چیست ؟ مسئله این است که حجم تصاویر سایت روی سرعت بارگذاری تاثیر می‌گذارد و سرعت بارگذاری روی سئو! هیچ مخاطبی حوصله سایت‌هایی را که کند باز می‌شوند ندارد. ابزارها و سایت‌های مختلفی وجود دارند که کمک می‌کنند حجم عکس‌ها را بدون افت کیفیت کاهش دهید.

نکته مهم دیگر انتخاب عنوان مناسب و تگ alt برای عکس‌ها است که به گوگل کمک می‌کند موضوع عکس و ارتباط آن با متن را متوجه شود.

ریسپانسیو یا واکنش‌گرا بودن سایت

منظور از سایت ریسپانسیو، وب سایتی است که خود را با همه دستگاه‌ها از قبیل موبایل، تبلت، لپ تاپ و … سازگار می‌کند. در این حالت کاربران با هر دستگاهی که وارد سایت بشوند می‌توانند به خوبی تصاویر و نوشته‌ها را ببینند.

سئوی خارجی سایت

منظور از سئوی خارجی یا آف پیج کارهایی است که خارج از صفحات سایت انجام می‌دهیم تا رتبه بهتری در گوگل به دست بیاوریم.
لینک‌سازی خارجی

منظور از لینک‌سازی خارجی همان بک لینک گرفتن است. می‌توانید با تولید محتوای غنی کاری کنید که سایت‌های دیگر از مطالب سایت‌تان استفاده کنند و به عنوان منبع به آن لینک بدهند یا این که با خرید لینک اسپم رتبه سایت‌تان را بالا ببرید! این مورد دوم از تکنیک‌های کلاه سیاه است که گفتیم آخر و عاقبت خوبی ندارد! گوگل هر روز باهوش‌تر می‌شود و بیشتر متوجه لینک‌ها اسپم می‌شود.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

تاثیر حضور در شبکه های اجتماعی بر سئو چیست ؟ حضور در شبکه‌های اجتماعی دو مزیت بزرگ برای‌تان دارد. اول این که با انتشار مطالب در این شبکه‌ها به سایت خود لینک می‌دهید. نکته مهم دیگر این است که با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبان برقرار می‌کنید، آن‌ها محتوای صفحات شما را می‌خوانند، درباره آن‌ها صحبت می‌کنند و آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند. با این کار در واقع برندسازی کرده‌اید.

چگونه اعتماد گوگل را جلب کنیم؟

گوگل از سه طریق به سایت شما اعتماد می‌کند:

  • اعتبار سایت: سایتی که محتوای خوب و مفید تولید می‌کند، مرتب به روز رسانی می‌شود و لینک‌های مختلفی دریافت می‌کند، در نظر گوگل معتبر می‌شود.
  • تاریخچه یا عمر سایت: به هر حال احترام بزرگترها واجب است، حتی گوگل هم این را می‌داند! سایتی که مدت زیادی از زمان فعالیتش می‌گذرد و اعتبار بیشتری از سایت‌های جوان دارد.
  • گواهی SSL: این گواهی را باید از شرکت ارائه‌دهنده هاست دریافت کنید. توضیحات مفصلی دارد که بعدا به آن می‌پردازیم فعلا در همین حد بدانید که داشتن این گواهی نشان‌دهنده این است که اطلاعات کاربران در سایت شما امن خواهد بود.

تاثیر رفتار کاربران بر سئو سایت در سال ۲۰۲۱

هدف هر تجارتی، جذب مخاطب است. گوگل هم از این قاعده مستثنی نیست، تلاش بسیاری در راستای جذب مخاطبان می‌کند و تا کنون نیز در این زمینه موفق بوده است. کاربران زمانی از یک موتور جست‌وجو راضی خواهند بود که بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را در اختیارشان بگذارد. این نتایج از تحلیل رفتار کاربران به دست می‌آید.

گوگل به منابع مختلفی برای تحلیل رفتار کاربران دسترسی دارد. بسیاری از محصولات این شرکت در زندگی روزمره مردم استفاده می‌شوند و اطلاعات بسیاری از آن‌ها استخراج می‌شود. رفتار کاربران در صفحه نتایج نیز تحت نظر گوگل است: این که آیا با ورود به سایت‌های رتبه بالا نیازشان برطرف می‌شود؟ روی نتایج پایین‌تر کلیک می‌کنند؟ به صفحه نتایج برمی‌گردند؟ به صفحات دیگر می‌روند؟ و … .

الگوریتم رنک برین مسئولیت بهینه‌سازی نتایج جست‌وجو را به عهده دارد و این کار را با بررسی رفتار کاربران انجام می‌دهد. این الگوریتم بررسی می‌کند که کاربران چه مدت زمانی را در یک سایت خاص می‌گذرانند و چند درصد از کاربران در هنگام جست‌وجو روی لینک یک سایت خاص کلیک می‌کنند.

وب سایتی را تصور کنید که کاربران با آن تعامل خوبی دارند. از طریق نتایج جست‌وجو وارد سایت می‌شوند، زمان زیادی را در صفحه می‌گذرانند، به صفحات دیگر می‌روند و … . تمامی این موارد سیگنال‌هایی است که به گوگل می‌فهماند این وب سایت برای کاربر مفید است. با این اوصاف، رضایت کاربران نیز یک فاکتور مهم در سئو محسوب می‌شود. لازم است ساختار و ظاهر سایت به درستی و با رعایت اصول UI و UX طراحی شود و محتوای صفحات، باید مفید و مناسب باشد تا رضایت کاربران و در نتیجه، رضایت گوگل جلب شود.


در این مقاله سعی کردیم تا شما را با آموزش سئو به زبان ساده آشنا کنیم.

برای انجام سئو میتوانید به صفحه قیمت سئو مراجعه کرده و سئوی سایت خود را به صورت حرفه ای و اصولی به تیم جادوگر سئو بسپارید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شروع گفتگو
برای سئو نیاز به راهنمایی دارید؟
هر سوالی که درباره سئو دارید
از ما بپرسید
کارشناسان پشتیبانی در اولین فرصت جواب شما را میدهند.