تحلیلگر سئو

تحلیلگر سئو کمک میکند تا از وضعیت فعلی سایت خود بهتر اطلاع پیدا کنید. اصولا تحلیلگر سئوها تحلیلگر سئو هم هستند. در این مقاله بیشتر صحبت میکنیم.

کار یک تحلیلگر سئو چیست؟

همانطور که می‌دانید وقتی یک عبارت در موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو می‌شود، سایت‌هایی به ترتیب به عنوان نتیجه به کاربر نمایش داده خواهد شد. اما این ترتیب قرارگیری اتفاقی نیست و گوگل بر اساس صدها پارامتر این سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. با توجه به این موضوع، کسب‌وکارها و یا سایت‌های اینترنتی سعی دارند به رتبه‌های برتر دست پیدا کنند تا ترافیک بیشتری به دست آورند. در اینجا مشاغل نیازمند به یک متخصص SEO هستند تا به آن‌ها کمک کند رتبه بهتری پیدا کنند.

بنابراین کار اصلی یک تحلیلگر سئو ، بهینه‌ سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) می‌باشد. یا بهتر بگوییم تحلیلگر سئو می‌داند چطور ترافیک و فروش بیشتری برای یک سایت از طریق کاربرانی که در گوگل جستجو می‌کنند به دست آورد.

کار یک تحلیلگر سئو چیست؟

همانطور که گفتیم موتورهای جستجو با توجه به پارامترهای مختلف، الگوریتم خاصی دارند که سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند.

بنابراین یک تحلیلگر سئو باید با این پارامترها، نحوه رتبه‌دهی و طرز کار موتورهای جستجو به خوبی آشنا باشد.

البته موتورهای جستجو معمولا نحوه کار این الگوریتم‌ها را افشا نمی‌کنند و ما با تعداد کمی از این پارامترها آشنایی داریم. با این حال تحلیلگر سئو باید تا جای ممکن با آن‌ها آشنا باشد. در ادامه با جزئیات بیشتری به دانش و توانمندی‌های شخصی که در حوزه سئو کار می‌کند، خواهیم پرداخت:

دانش کلی در مورد نحوه کار موتورهای جستجو:

یک متخصص SEO می‌داند که موتورهای جستجو قصد دارند وقتی کاربری عبارتی را جستجو کرد، بهترین نتیجه ممکن را به او نشان دهند. به هرحال کاربران به نوعی مشتریان موتورهای جستجو هستند و اگر جواب سوالات و جستجوهای خود را پیدا نکنند – یا به سختی پیدا کنند – میل کمتری به جستجو پیدا خواهند کرد. ۳ نکته محوری در نحوه کار گوگل باید مد نظر قرار گیرد:

محتوای سایت باید کاملا مرتبط با جستجوی کاربران باشد.

یک تحلیلگر سئو باید بداند که افراد چرا عبارات و سوالات خاصی را در اینترنت جستجو می‌کنند. به عنوان مثال کسی که نحوه «ساخت ماسک در خانه» را جستجو می‌کند، به دنبال خرید آن نیست بلکه به دنبال مقاله‌ای است که از طریق آن بتواند ماسک بسازد. بنابراین اگر تولید کننده محتوا قصد دارد برای عبارت «نحوه ساخت ماسک در خانه» رتبه بگیرد باید مطلبی مرتبط با آن را ایجاد کند.

سایت‌های قدرتمند و معتبر در اولویت هستند

بحث قدرت و اعتبار یک سایت بیشتر مرتبط با قدمت سایت و بک ‌لینک‌هایی است که از سایت‌های دیگر دریافت کرده است. این بک‌لینک‌ها به منزله تاییدیه‌هایی برای یک سایت می‌باشند. کمیت و کیفیت بک‌لینک‌ها اهمیت‌ ویژه‌ای دارد. لینک گرفتن از سایت‌های مشکوک یا جریمه شده توسط گوگل می‌تواند پیامدهای بدی برای یک سایت داشته باشد. از سوی دیگر لینک گرفتن از سایت‌های معتبری که موضوعشان مرتبط با سایت شماست می‌تواند به رشد شما بسیار کمک کند.

مطالب یک سایت باید شایستگی حضور در رتبه‌های برتر را داشته باشند

یک تحلیلگر سئو می‌داند که صرف اینکه یک مطلب مرتبط با جستجوی کاربر ایجاد کند، کافی نیست. یادآوری می‌کنیم که گوگل قصد دارد بهترین محتوا را به کاربر نشان دهد بنابراین محتوای شما برای قرارگیری در رتبه اول، باید از مقالات مشابه شایسته‌تر باشد. مثلا در مورد مقاله نحوه ساخت ماسک در خانه باید مقاله‌ای جامع بنویسید که کاربران با خواندن آن دیگر نیاز به خواندن مقاله‌ای دیگر نداشته باشند و به هدفشان برسند.

از سوی دیگر یک تحلیلگر سئو علاوه بر ایجاد یک محتوای با کیفیت، باید کاری کند که کاربران به راحتی از آن استفاده کنند. به عنوان مثال اگر یک مقاله عالی داشته باشید ولی کاربران در موبایل نتوانند آن را به خوبی بخوانند این مقاله شایسته قرار گیری در رتبه یک را نخواهد بود.

تحلیلگر سئو

دانش‌های دیگری که یک تحلیلگر سئو باید داشته باشد:

۱. تحلیل کلمات کلیدی:

همانطور که می‌دانید سایت‌های مختلف در کلمات و عبارات مختلفی که کاربران جستجو می‌کنند، رتبه‌های مختلفی دارند. فردی که با دانش سئو آشناست باید عبارات و کلمات مناسب را پیدا کرده مطلبی را با توجه به آن ایجاد کند و بهینه کند.

اما کلمات مناسب چه کلماتی هستند؟ یک تحلیلگر سئو متخصص باید کلماتی را انتخاب کند که مردم آن را در حد قابل قبولی جستجو می‌کنند تا بتواند ترافیک خوبی برای سایت به ارمغان بیاورد. همچنین این کلمات باید ارزش تجاری داشته باشند یعنی کاربرانی که آن‌ها را جستجو می‌کنند به نوعی مشتری بالقوه باشند که توانایی تبدیل شدن به مشتری بالفعل را داشته باشند. در آخر کلماتی باید انتخاب شوند که رقابت بسیار زیادی بین تحلیلگر سئوان برای آن کلمه یا عبارت وجود ندارد.

۲. سئوی داخلی :

یک تحلیلگر سئو ، محتوا را با توجه به قصد کاربران ایجاد و سازماندهی می‌کند. از کلمات کلیدی در تیترها و میان ‌تیترها بهره می‌برد. متا تگ‌های توصیفی را به بهترین شکل ایجاد می‌کند. تصاویر را به خوبی فشرده کرده و برای آن‌ها متن جایگزین قرار می‌دهد. همچنین از لینک‌های داخلی هم نهایت استفاده را می‌کند. از این رو آشنایی با HTML نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

۳. ساخت بک ‌لینک:

در بخش قبل به اهمیت بک‌لینک‌ها اشاره کردیم. متخصص حوزه سئو باید با انواع روش‌های لینک ‌سازی آشنا بوده و بهترین آن‌ها را با توجه به بودجه و استراتژی خود برگزیند.

۴. سئوی تکنیکال :

برای اینکه موتورهای جستجو به سایت شما رتبه دهند ابتدا باید آن‌ها را پیدا کنند! تحلیلگر سئو با استفاده درست از نقشه سایت و فایل robots.txt سایت خود را به گوگل معرفی کرده و به ربات‌های آن می‌گوید که چه صفحاتی را ایندکس کنند و کدام یک را نادیده بگیرند. همچنین باید سعی کند با تجربه کاربری مناسبی که در سایت ایجاد می‌کند نرخ ترافیک و تبدیل را افزایش دهد. به عنوان مثال سرعت لود شدن سایت را افزایش داده و یا تدابیری اتخاذ کند که مطالب در موبایل به خوبی نمایش داده شوند و قابل استفاده باشند. همچنین نکات منفی در سایت، مانند وجود لینک‌های شکسته که به جایی ختم نمی‌شوند، را نیز به حداقل کاهش دهد.

یک تحلیلگر سئو اوقات کاری خود را چگونه می‌گذراند؟

تحلیلگر سئو مدام در حال تحلیل سایت خود و سایت رقیبان است.

همانطور که گفتیم برای قرار گیری در رتبه یک، مطلب شما باید شایسته آن باشد بنابراین تحلیلگر سئو مطالب رتبه‌های یک را بررسی کرده تا بتواند نقاط قوت و ضعف آنها را پیدا کرده و از آنها الگو بگیرد. همچنین تحقیق می‌کند که سایت‌های رقیب از کجا لینک دریافت می‌کنند.

وی می‌داند که تمام کار ایجاد ترافیک نیست، و در نهایت این تبدیل است که مهم است بنابراین سعی می‌کند مدام راه‌هایی پیدا کند تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران ایجاد کند. مانند افزایش سرعت لود شدن سایت و یا طراحی صفحات فرود که هدف را برآورده کند.

پس از مدتی فعالیت تحلیلگر سئو می‌داند که همه کارها را نمی‌تواند خودش به تنهایی انجام دهد. و یا اصلا مقرون به صرفه نیست که همه کارها را خودش پیش ببرد. برخی افراد بعضی کارها را بهتر از شما انجام می‌دهند. روی کاری تمرکز کنید که در آن ماهر هستید و از آن لذت می‌برید. این روش برای مشتریان هم سودمندتر است. باید بتوانید لیستی از فرآیند کارهایی که لازم است انجام شود را تهیه کنید و آن را به افراد دیگر بسپارید.

به منظور فعالیت در کار سئو نباید هیچگاه یادگیری را متوقف کرد.

البته تخصیص زمانی به یادگیری باید بسیار هوشمندانه باشد. در سال ۲۰۱۸، گوگل ۳۲۰۰ به روز‌رسانی در الگوریتم خود ایجاد کرده است. برخی از اینها تاثیر زیادی بر سایت‌ها ندارند. به عنوان یک تحلیلگر سئو نباید به همه این جزئیات بپردازید، بلکه باید به سراغ سه محوری که در ابتدای مقاله به آنها اشاره کردیم بروید. به جای تعقیب الگوریتم گوگل هدف آن را دنبال می‌کند. یعنی ایجاد بهترین و مرتبط‌ترین محتوا برای کاربران. بدین ترتیب مدام به فکر الگوریتم گوگل و یا جریمه شدن نخواهید بود.

به روز رسانی اطلاعات و آنالیز سئو سایت

البته که نباید کاملا از این به‌روزرسانی‌ها غافل شوید.

می‌توانید برای گسترش دانش خود در کنفرانس‌ها شرکت کنید، از توییتر، بلاگ‌ها، انجمن‌های پرسش و پاسخ، ویدئوها و یا پادکست‌ها برای یادگیری استفاده کنید. بهتر است از یک یا دو مورد اینها به صورت مرتب استفاده کنید. همانطور که گفتیم یادگیری باید هوشمندانه باشد بنابراین سعی کنید ۲۰ درصد را به یادگیری و ۸۰ درصد را به کار کردن اختصاص دهید.

باید مدام به آزمون و خطا بپردازید. مدام روش‌های مختلف را تست کرده و آنها را بررسی و تحلیل کنید.

از سوی دیگر بخش دیگری از زمان کاری فردی که کار سئو انجام می‌دهد صرف تهیه گزارش سئو (برای کارفرما) می‌شود. این گزارش می‌تواند ماهانه، یا ۳ ماهه و یا ۶ ماه باشد. باید قادر باشید این گزارشات را تحلیل کرده و برای آینده برنامه‌ریزی کنید.
همچنین جهت وظایفی که در بالا به آن اشاره کردیم، باید با ابزارهای مختلف بررسی سئو سایت آشنا باشید و بتوانید با آنها کار کند. ابزارهایی مانند: SEMrush، Ahref، Moz Pro، Alexa، Yoast و…

یک تحلیلگر سئو چه مسیری را طی کرده است؟

برای اینکه یک تحلیلگر سئو شوید، باید ابتدا یک دوره آموزش سئو را طی کنید.

همزمان برای خود یک سایت ایجاد کرده و شروع به تمرین کنید. چون در زمینه سئو اصلا دانش تئوری کارساز نخواهد بود و بسیاری از موارد را در عمل خواهید آموخت.

در نهایت ‌می‌توانید به کارآموزی در یک شرکت پرداخته و مشغول به کار شوید. بدین ترتیب با دنیای واقعی سئو و بازار آن آشنا خواهید شد و از همکاران خود مطالب بسیاری خواهید آموخت.

علاوه بر کار در یک شرکت می‌توانید به صورت فریلنسر کار کنید و برای خود پروژه‌هایی بگیرد. یادتان باشد در تمامی این مراحل داشتن یک سایت شخصی می‌تواند بسیار به شما کمک کند. به این دلیل که، همانطور که قبلا گفتیم، یکی از کارهایی که باید انجام دهید آزمون و خطاست و طبیعتا این آزمون و خطا را تا جای ممکن نباید در سایت مشتریان خود انجام دهید.

دیگر ویژگی‌های یک تحلیلگر سئو :

شخصی که قصد دارد در حوزه سئو فعالیت کند باید صبور باشد.

به این دلیل که هم نمی‌توان یک شبه دانش سئو را فراگرفت و هم اینکه سئو یک فرآیند بلند مدت است و برای نتیجه گرفتن و رتبه گرفتن باید صبور بود.

یک تحلیلگر سئو باید بینشی قدرتمند برای تحلیل داشته باشد.

باید بداند که رشد یا افت رتبه یک سایت به تغییراتی که در سایت انجام داده مرتبط است و یا به‌روزرسانی‌های گوگل در این امر تاثیر داشته است. گاهی نمی‌توان با یک تست نتایج قطعی به دست آورد به همین دلیل مجبور هستیم آزمون خود را در چند مورد تکرار کنیم.

فردی که قصد فعالیت در حوزه سئو را دارد با آزمون‌ها و تغییرات کوچک وقت خود را تلف نمی‌کند بلکه به دنبال تغییرات و نتایج بزرگ است.
این فرد می‌داند که نمی‌تواند بر تمام مهارت‌های سئو مسلط شود بنابراین یا در یکی دو مورد تحلیلگر سئو می‌شود، برای مثال لینک سازی و یا سئوی تکنیکال و یا سعی می‌کند در یک حوزه خاص متخصص شود.

مثلا سئو برای فروشگاه‌های اینترنتی با سئو برای کسب‌وکارهای محلی مانند املاک و پزشکان متفاوت است. بنابراین یک تحلیلگر سئو می‌تواند در یکی از این صنعت‌ها تمرکز کند.

یک تحلیلگر سئو از سئوی کلاه سیاه استفاده نمی‌کند.

چون استفاده از سئوی کلاه سیاه دیر یا زود به جریمه شدن سایت منجر شده و این باعث بدنامی سئو کار خواهد شد.


در این مقاله سعی کردیم به مشخصات و ویژگی‌های یک تحلیلگر سئو اشاره کنیم.

در سئوی سایت خود جادوگری کنید! با جادوگر سئو در کنار شما هستیم تا به صورت اصولی و حرفه ای در نتایج مختلف موتورهای جستجویی مثل گوگل بالا باشید. جهت اطلاع از قیمت و سقارش، صفحه قیمت سئو را ببینید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − ده =

شروع گفتگو
راهنمایی نیاز دارید؟
واحد پشتیبانی جادوگر سئو
هر سوالی که درباره سئو دارید
از ما بپرسید
کارشناسان پشتیبانی در اولین فرصت جواب شما را میدهند.